Späť

Zdravo a chutne aj cez Vianoce

Počet zobrazení: 387

Ako vybrať správne suroviny na prípravu vianočných pokrmov, znížiť množstvo nasýtených tukov a cukru?

Zdravo a chutne aj cez Vianoce

Väčšina z vás asi tuší, čo by v jedálničku malo a nemalo byť, nielen po celý rok, ale aj počas Vianoc. Napriek tomu prižmúrite oči a poviete si, keď sú tie Vianoce, tak si pár kúskov pečiva či vyprážaného kapra doprajete.

Skúšali ste si ale spočítať, koľko energie vianočným maškrtením prijmete?

Tu je prehľad najčastejších dobrôt:

  • vanilkový rožtek - 300 kJ
  • linecké koliesko zlepované marmeládou - 400 kJ
  • osie hniezdo plnené maslovou plnkou - 600 kJ
  • rumové guľky - 300 kJ
  • medovník - 300 kJ
  • plátok vianočky (50 g) - 700 kJ
  • plátok vianočky s maslom (50 g vianočky + 10 g masla) - 1000 kJ
  • vyprážaný kapor (150 g) - 1700 kJ
  • zemiakový šalát s majonézou (200 g) - 2300 kJ
  • Energetické hodnoty sú orientačné, vždy záleží na množstve prísad - majonézy, použitého cukru či tuku, na veľkosti kúska, resp. porcie a pod.

Existuje mnoho trikov, ako kalorickú hodnotu pripravovaných pokrmov znížiť. Ponúkame vám niekoľko tipov:

1. Pri pečení pečiva sa snažte menej sladiť, znížte množstvo použitého cukru, alebo cukor nahraďte nekalorickým sladidlom, čím radikálne znížite množstvo kalórií. Vhodné pre tepelnú úpravu a svojou chuťou veľmi blízke cukru je sladidlo sukralóza. V poslednej dobe je stále obľúbenejšie aj stévia.

Vyskúšajte tiež netradičné menej kalorické cukrovinky ako sú ovocné špízy jemne pokvapkané horkou čokoládou, nepečené guľky zo sušeného ovocia, pečivo zo šľahaných bielkov, mrkvové rožteky miesto vanilkových pod.

2. Bielu múku možno nahradiť úplne alebo čiastočne múkou celozrnnou, ktorá má 2x viac vlákniny a viac minerálnych látok a vitamínov. Nebojte sa piecť aj z iných druhov múky, napr. špaldovej, ražnej, pohánkovej, sójovej či amarantovej.

3. Snažte sa používať menej tuku - miesto maslových krémov používajte krémy pudingové alebo tvarohové. Uberte z receptu časť tuku (zhruba tretinu) a nahraďte ju mliekom, jogurtom či kefírom. Používajte kvalitné tuky s vyšším obsahom nenasýtených mastných kyselín.

4. Strúhanku na vyprážaného kapra či rezeň si môžete pripraviť z celozrnných rožkov, miesto klasického trojobalu môžete použiť pomleté  celozrnné lupienky. Skúste tento rok okrem kapra napríklad lososa na grile alebo rybu pečenú v rúre. Veľmi vhodná, šetrná a chutná úprava rýb je v pare.

Ako ušetriť energiu 

Porcia

Pokrm

Energetická hodnota (kJ)

Ušetrená energie

200 g

vyprážaný kapor

2300

východzia hodnota

200 g

kapor vyprážaný na teflonovej panvici s minimom tuku

1600

 ušetríme 700 kJ

200 g

kapor pečený

1350

 ušetríme 950 kJ

200 g

filé z tresky pečené

  900

 ušetríme 1400kJ

 

 

Niekoľko receptov na vianočné pohostenie

Ovsené marokánky zo sušeným ovocím

Kakaové guľôčky z vločiek a datlí Ovocné špízy
Ovsené marokánky Kakaové guličky Ovocné špízy

 Nikola Hanyšová, Hana Málková, preklad Hana Vrabcová

Slovenskí lektori Stob-u vyškolení v metodike KBT majú možnosť si ponuku kurzov zdravého chudnutia umiestniť na našu web stránku.

 

Prihlásenie

Táto internetové stránky používajú súbory cookies. Viac informácií o použitých súboroch cookies a ako je možné zabrániť ich používaniu nájdete na stránke o ochrane osobných údajov.

mojstob.skNielen Alici, ktorá je hrdinkou nášho STOBklubáckého projektu "7 príbehov o chudnutí",sa podarilo schudnúť zdravo a natrvalo vďaka skupinovému kurzu.

kurzy skupinového chudnutia

Pridajte sa aj vy k tisícom spokojných účastníkov, ktorí schudli v kurzoch zdravého chudnutia pod vedením vyškolených lektorov Stobe 

kurzy zdravého chudnutia v bratislave