Výzva č.46 Ide to aj bez mäsa

Počet zobrazení: 12

Rožok so šunkou na raňajky, mäso so zemiakmi či inou prílohou na obed, na desiatu opäť nejaká tá šunka a večer? Kúsok mäsa sa tam určite nájde. Nie je toho mäsa… tak nejako už príliš?

Výzva č.46 Ide to aj bez mäsa

Dlho v našej spoločnosti prevládal zvyk jesť mäso každý deň, niekedy dokonca na obed aj na večeru. Táto tradícia sa ešte niekedy odráža napríklad na menu jedální a reštaurácií, kedy jediné bezmäsité jedlo je vyprážaný karfiol, vyprážaný syr alebo vyprážané šampiňóny, prípadne kysnuté knedle alebo iná sladkosť. V rámci vyváženého a zdravého jedálnička však samozrejme nemožno nikomu odporučiť, aby obedoval vyprážané alebo sladké jedlo. Nedá sa však ani odporučiť každodennú konzumáciu mäsa, pretože jednak nie je nutná, ale tiež môže hroziť nadbytok či nedostatok niektorých živín. Poďme sa pozrieť na to ktorých.

viem variť aj bez mäsa

Nadbytočnou konzumáciou mäsa zvyšujeme riziko príjmu vysokého množstva tuku. Mäso obsahuje predovšetkým nasýtené tuky, ktoré sa môžu negatívne podieľať na rozvoji určitých civilizačných ochorení. Tomu sa samozrejme vyhneme, ak budeme vyberať chudé druhy mäsa, nemusí to byť len kuracie alebo morčacie, ale aj z bravčového a hovädzieho možno vybrať chudé časti. Ale ani každodenná konzumácia vhodnejších druhov mäsa nemusí byť prospešná. Dokonca niektoré výskumy poukazujú na súvislosť s nadmernou konzumáciou mäsa a vyšším rizikom vzniku rakoviny hrubého čreva. Svoju úlohu zohráva aj nevhodná úprava mäsa, teda opekanie na otvorenom ohni alebo domáce údenie. Údeniny, hoci pripravené výrobcom šetrnejšími metódami, majú ešte jednu veľkú nevýhodu, a to vysoký obsah soli. Jedna jediná klobása môže pokryť dennú potrebu soli, čo môže priťažiť najmä osobám so sklonom k ​​hypertenzii a ďalším civilizačným ochoreniam.

Svoju úlohu hrá aj veľkosť porcie. Ak fičíte na steakoch a poctivých hamburgeroch, ktoré obsahujú napríklad aj 300 g mäsa, potom ani nemusíte jesť mäso každý deň a jeho príjem bude vysoký. Skúste preto veľkosť porcie zmenšiť a nahradiť časť mäsa zeleninou alebo celozrnnou prílohou.

Treba spomenúť aj ryby, ktoré síce spadajú do kategórie mäsa, ale toto mäso má trochu odlišné zloženie ako mäso suchozemských zvierat. Rybie mäso je výborne stráviteľné a slúži ako cenný zdroj jódu a omega-3 mastných kyselín, ktoré sú v našej stredoeurópskej strave nedostatočné. Takže ak niekoľkokrát do týždňa nahradíte bravčové alebo kuracie mäso rybou, určite to vášmu zdraviu prospeje. A opäť treba spomenúť aj veľkosť porcie, stogramový plátok rybieho mäsa na porciu bohato stačí.

ryby v jedálničku

Pokiaľ jeme mäso na každé hlavné jedlo, môžeme sa nevedomky ochudobňovať o iné cenné potraviny, ktoré by mäso inak nahradili, reč je najmä o strukovinách. Strukoviny sú najlepším zdrojom vlákniny, ale aj cenných vitamínov a minerálnych látok. Tiež menej tučný syr môže aspoň raz za čas nahradiť mäso a doplniť tak vápnik, ktorého majú nedostatok predovšetkým ženy stredného a vyššieho veku. Pravidelnou konzumáciou mliečnych výrobkov sa zlepší kvalita kostí a zníži sa riziko nepríjemných zlomenín. Mäso môžeme nahradiť aj vajcami, za plátok mäsa vydajú približne dve vajcia. Ak sa vám vajcia nechcú pripravovať, existujú aj výrobky z vaječného bielka, ktoré sú už pripravené na konzumáciu.

Vzhľadom na rastúcu popularitu plne vegetariánskej stravy sa na trhu objavuje aj množstvo rastlinných mäsových náhrad, takže sa nemusíte báť, že by sa vám obmedzením mäsa znížil výber jedál. Naopak, môžete ho skvele rozšíriť!

A ktoré sú to, tie rastlinné mäsové náhrady?

Ide to aj bez mäsa

Slovenskí lektori Stob-u vyškolení v metodike KBT majú možnosť si ponuku kurzov zdravého chudnutia umiestniť na našu web stránku.
Obchodným partnerom STOBu u nás je MUDr. Ivan Majerčák, ktorý organizuje okrem iného kurzy v Košiciach a seminár pre lektorov.

Táto stránka je chránená programom reCAPTCHA a spoločnosťou Google. Platia Pravidlá ochrany osobných údajov a Zmluvné podmienky.

Táto internetové stránky používajú súbory cookies. Viac informácií o použitých súboroch cookies a ako je možné zabrániť ich používaniu nájdete na stránke o ochrane osobných údajov.