Výzva č.45 Nejem zo stresu

Počet zobrazení: 12

3 kroky, ktoré vám pomôžu riešiť stres aj bez jedla.

Výzva č.45 Nejem zo stresu

Určite sa zhodneme na tom, že okrem pocitu hladu existuje celý rad ďalších podnetov, ktoré nás provokujú do jedla. Môžu to byť to lákavé vône, zľavy pri nákupe v obchode či rôzne spoločenské situácie. Takým signálom hovoríme „vonkajšie". Často sa stáva, že práve tieto vonkajšie signály prebíjajú aj pocit sýtosti. Predstavte si napríklad situáciu, kedy ste po skutočne výdatnom obede, ale kolegyňa vám ponúkne priam fantasticky vyzerajúcu čokoládovú tortu. Odoláte?

Okrem vonkajších podnetov, však existujú aj podnety "vnútorné", nemenej dôležité, ktoré majú tiež tú moc prinútiť nás k jedlu. Sú to na jednej strane fyziologické signály (hlad, chuť, hormonálne zmeny), na strane druhej sem však určite patria aj naše emócie a ďalej postoje, myšlienky, očakávania a predstavy.

stras a jedlo

Jedlo ako riešenie stresových situácií
Tiež sa vám stáva, že v práci nestíhate? Vynadáva vám šéf, alebo sa nepohodnete s kolegom? Naštve vás po príchode z práce manžel či rozjavené deti? Ste nervózny pred dôležitou schôdzkou, prednáškou alebo napríklad skúškou v škole? Čokoláda vo vás zmizne a ani vlastne neviete, že ste ju zjedli. Stokrát si môžete hovoriť, že týmto riešením škodíte len a len sebe, ale emócie v tej chvíli prevalcujú rozum.

Prečo je to tak?
Silné emócie vyvolávajú telesné zmeny, ktoré nie sú v dnešnom civilizovanom svete potrebné. Zrýchli sa srdcový tep, napnú sa svaly, ale vy nikam nevybehnete, nebojujete o život, ako to museli robiť vaši dávni predkovia, u ktorých tieto zmeny plnili svoj účel.

Energiu a napätie, ktoré sa postupne hromadí, treba uvoľniť vhodným spôsobom, inak môže byť príčinou vzniku psychosomatických ochorení.

Pokiaľ si v tejto situácii vezmete napr. sladkosť, napätie naozaj poklesne, nie však tým, že by sa priamo uvoľnilo, ale je len potlačené. A po „prebití" napätia sladkosťami, toto napätie za čas znova narastie. Ak však na riešenie stresu využijete šport, funguje to podobne ako ten útek pravekého človeka pred divokou zverou - napätie sa uvoľní a už sa nevracia.

V týchto situáciách sa prejavuje tzv. operantné podmieňovanie, kvôli ktorému ste sa naučili riešiť stres jedlom. Iba to správanie, ktoré je nejako odmenené, sa udrží, a to, ktoré je trestané, vymizne. V dôsledku podmieňovania sa naučíte napr. riešiť stres sladkým. Pri riešení stresu jedlom poklesne napätie, bezprostredne sa vám uľaví, a ste teda za nevhodné správanie pozitívne odmenení. Tým je nevhodné správanie posilnené a potom už sa zautomatizuje vzťah: niekto ma rozčúli a ja automaticky siahnem po jedle.

Tieto návyky si často prinášame už z detstva, keď ste napríklad plakali, pretože ste boli nahnevaní, a mamička vám dala na upokojenie jedlo. Pokiaľ sa vás tento problém tiež týka, neurobte rovnakú chybu ako vaši rodičia, a pokiaľ to ešte možno, skúste to urobiť pri výchove svojich detí či vnúčat inak.

Poďme sa spoločne naučiť, ako sa vyrovnávať s emóciami iným spôsobom ako pomocou jedla

nejem zo stresu

 

Slovenskí lektori Stob-u vyškolení v metodike KBT majú možnosť si ponuku kurzov zdravého chudnutia umiestniť na našu web stránku.
Obchodným partnerom STOBu u nás je MUDr. Ivan Majerčák, ktorý organizuje okrem iného kurzy v Košiciach a seminár pre lektorov.

Táto stránka je chránená programom reCAPTCHA a spoločnosťou Google. Platia Pravidlá ochrany osobných údajov a Zmluvné podmienky.

Táto internetové stránky používajú súbory cookies. Viac informácií o použitých súboroch cookies a ako je možné zabrániť ich používaniu nájdete na stránke o ochrane osobných údajov.