Výzva č.40 Maškrtím zdravo

Počet zobrazení: 39

Úprimne, koľko sladkostí bežne za týždeň zjete? Jete ich denne? Zákusok ku káve, po každom hlavnom chode sladká bodka, niečo dobré večer k televízii, prípadne ako uvoľňovač napätia, keď ste v strese?

Výzva č.40 Maškrtím zdravo

Samozrejme záleží, ako máte poskladaný jedálniček počas celého vášho dňa, avšak pridaný cukor by nemal presiahnuť 10% celkového energetického príjmu.

Ak chcete znížiť množstvo sladkostí, zamerajte sa na veľkosť porcie, keď výrobok kupujete alebo keď ho doma pripravujete. Naozaj je nutné kúpiť si 300g čokoládu len preto, že je v zľave? Vážne musíte napiecť celý plech buchiet, keď ste v domácnosti len dvaja a navyše váš partner na sladké moc nie je? Pretože častokrát, aj keď máme v pláne nejesť sladké, ale ono sa na nás v kuchyni veselo smeje, býva ťažké odolať. Preto si to nesťažujte a neobklopujte sa zbytočnými sladkosťami, ak ich nechcete jesť. Sledujte veľkosť balenia. Kupujete si tyčinku, ktorá má 60 g alebo 35 g? Sú sušienky jednotlivo balené (a skôr tak zvládnete zjesť jednu) alebo zjete celé 100g balenie?

maškrtím zdravo

Ďalšia možnosť je postupne znižovať množstvo sladkostí. Ak ste zvyknutí si denne po obede dať zákusok, skúste budúci týždeň jeden deň vynechať. Alebo sa o zákusok podeľte a dajte si ho treba napoly s kolegyňou. Je dobré si dávať postupné reálne ciele. Budete potom mať radosť, že ste ich dosiahli a to vám pomôže v ďalšom snažení.

Jedna vec je množstvo a ďalšia (nemenej dôležitá) zloženie. Aké sladkosti jete? Jete zákusky plné tuku a cukru alebo je tam aj niečo prospešné? Tým niečím prospešným myslíme vlákninu, bielkoviny, zdravé tuky, vitamíny a minerálne látky. Vlákninu, vitamíny a minerálne látky nájdete okrem iného v celozrnných produktoch, takže keď máte možnosť zvoliť celozrnný produkt (napríklad upiecť z celozrnnej múky), urobíte tak pre seba lepšie. Zároveň však majte na pamäti, že keď si dáte celozrnný koláč s trstinovým cukrom, neznamená to automaticky, že jete niečo zdravé. Keď bude daná sladkosť obsahovať ovocie alebo zeleninu (dá sa piecť s mrkvou, repou, cuketou, tekvicou), tiež je to určite zdravšie. Možno to niekoho prekvapí, ale do pečenia sa dá pridať aj strukovina , ktorú v ceste ani nespoznáte a vylepší vám nutričné ​​zloženie pokrmu. Môžete tiež použiť strukovinové múky.

Ak siahate po sladkostiach v obchode, sledujte zloženie, pozrite sa na tabuľku nutričných hodnôt, koľko daná potravina obsahuje cukru, tuku, nasýtených mastných kyselín na 100 gramov výrobku. Pozrite sa v obchode, či existuje lepší variant s vhodnejším zložením a nutričnými hodnotami. Rozhodne nenakupujte podľa reklám a obrázkov na obale, to nemusí nič znamenať. 

Je isté, že žijeme v dobe, kedy na nás sladkosti útočia zo všetkých strán a je ľahké tomu prepadnúť. Je však možné trochu znížiť množstvo a maškrtiť zdravšie. Uvidíte, že si na to ľahko zvyknete a už sa len ťažko vrátite ku každodennému maškrteniu nekvalitných sladkostí plných cukru a nevhodných tukov.

maškrtím zdravo

 

Slovenskí lektori Stob-u vyškolení v metodike KBT majú možnosť si ponuku kurzov zdravého chudnutia umiestniť na našu web stránku.
Obchodným partnerom STOBu u nás je MUDr. Ivan Majerčák, ktorý organizuje okrem iného kurzy v Košiciach a seminár pre lektorov.

Táto stránka je chránená programom reCAPTCHA a spoločnosťou Google. Platia Pravidlá ochrany osobných údajov a Zmluvné podmienky.

Prihlásenie

Táto internetové stránky používajú súbory cookies. Viac informácií o použitých súboroch cookies a ako je možné zabrániť ich používaniu nájdete na stránke o ochrane osobných údajov.