Výzva č.16 Vajíčka môžem jesť pokojne aj každý deň

Počet zobrazení: 175

Vajcia, konkrétne teda žĺtky, mali dlhú dobu zlú povesť kvôli vysokému obsahu cholesterolu a ich konzumácia bola preto obmedzovaná na 2 žĺtky týždenne. Sú vajcia pre nás aj naďalej strašiak?

Výzva č.16 Vajíčka môžem jesť pokojne aj každý deň

Vajcia sú potravinou nutrične významnou, veľmi dobre stráviteľnou a cholesterol už strašiakom nie je.

Vajcia sú tvorené vodou (74%), kvalitnými bielkovinami (13%), tukmi (12%), ďalej obsahujú niektoré vitamíny a minerálne látky. Obsah sacharidov je vo vajciach nevýznamný. Priemerné vajce s hmotnosťou 55 g má energetickú hodnotu 340 kJ.

Bielkoviny
Bielkoviny vo vajciach obsahujú všetky potrebné esenciálne aminokyseliny v dostatočnom množstve, a preto sú vajcia považovaná za plnohodnotný zdroj bielkovín. 

Vaječný bielok tuky neobsahuje, a preto býva obľúbenou súčasťou redukčných jedálnička.

Žĺtok oproti bielku obsahuje tuku pomerne veľké množstvo, jedná sa ale o tuk bohatý na pozitívne pôsobiace nenasýtené mastné kyseliny (MK). Problematika MK sa dnes nezameriava iba na pomer nasýtených a nenasýtených MK, ale aj na pomer nenasýtených n-3 a n-6 MK.

Vitamíny a minerálne látky
Vajcia obsahujú prakticky všetky vitamíny okrem vitamínu C. V bielku sú obsiahnuté predovšetkým vitamíny hydrofilné (vitamíny skupiny B). V žĺtku sú potom skrze vysoký obsah tuku prítomné lipofilné vitamíny A, D, E a K.

Z minerálnych látok obsahujú vajcia dobre využiteľné železo, ďalej fosfor, draslík, zinok alebo selén.

Cholesterol
Vaječný žĺtok obsahuje približne 210 mg cholesterolu, pričom jeho denná odporúčaná dávka bola po dlhú dobu max. 300 mg. Vysoká hladina cholesterolu v krvnom sére patrí medzi rizikové faktory vzniku kardiovaskulárnych ochorení. Jeho vysoký obsah v žĺtku teda logicky viedol k odporúčaniu obmedziť jeho konzumáciu.

Bolo však preukázané, že cholesterol zo stravy nemá významný vplyv na hladinu krvného cholesterolu. Navyše prítomné fosfolipidy a n-3 nenasýtené MK zvyšujú hladinu "dobrého" cholesterolu (HDL-cholesterol), ktorý chráni naše tepny pred aterosklerózou.

Koľko vajíčiek denne by sme teda mohli zjesť a ako si ich pripraviť a ďalšie zaujímavoti o vajíčkach nájdete vo Výzve 16

Vajíčka môžem jesť aj denne

Slovenskí lektori Stob-u vyškolení v metodike KBT majú možnosť si ponuku kurzov zdravého chudnutia umiestniť na našu web stránku.
Obchodným partnerom STOBu u nás je MUDr. Ivan Majerčák, ktorý organizuje okrem iného kurzy v Košiciach a seminár pre lektorov.

Táto stránka je chránená programom reCAPTCHA a spoločnosťou Google. Platia Pravidlá ochrany osobných údajov a Zmluvné podmienky.

Prihlásenie

Táto internetové stránky používajú súbory cookies. Viac informácií o použitých súboroch cookies a ako je možné zabrániť ich používaniu nájdete na stránke o ochrane osobných údajov.