Všeobecné rady, ako si zostaviť jedálniček

Pridané: 27.7.2018 14:03:58 Počet zobrazení: 506

27 Júl 2018

Poradíme Vám ako si vytvoriť jedálniček

Všeobecné rady, ako si zostaviť jedálniček
  • Aktívne vytvorenie jedálnička
  • Všeobecné rady, ako si zostaviť jedálniček

Cieľom je naučiť sa zostaviť si aktívne jedálniček, v ktorom budete prijímať optimálne množstvo energie vo vhodnej skladbe, čo znamená najmä obmedzenie živočíšnych tukov a sacharidov s vysokým glykemickým indexom. Aj v týchto medziach však zostáva široký priestor pre vytvorenie jedálnička, pri ktorom nebudete mať pocit utrpenia. Chudnutie by sa vám malo stať akousi dobrodružnou hrou, pri ktorej budete takmer v každej potravinovej kategórii nachádzať potraviny alebo výrobky, ktoré vám budú chutiť aj pri nižšej energetickej hodnote a vhodnej skladbe.

Váš jedálniček vás musí uspokojovať, čo znamená, že si do neho občas môžete zaraďovať bez pocitov viny aj potraviny, ktoré sú pre redukciu nadváhy nevhodné, ale ktoré milujete. Pomaly budete vychutnávať  ich malé množstvo. Ak sa chcete v rámci celodenného režimu jedla vychýliť z odporúčaného pomeru energie získanej z jednotlivých živín v prospech sacharidov, platí prosté pravidlo: čím skôr to počas dňa urobíte, tým lepšie. Teda sacharidové jedlo je lepšie dať si ráno ako na obed, a lepšie je dať si ho napoludnie ako večer. Len pri takto zostavenom jedálničku nebudete pri chudnutí trpieť a budete ho môcť dodržiavať trvalo. Ak v určitý deň svoj plánovaný príjem prekročíte, nič sa nestane. Ďalšie dni uberte, alebo nadbytočný príjem vykompenzujte zvýšeným pohybom. Zapamätajte si, že jedno prejedenie sa  nič neznamená. Oveľa horšie je dlhodobé prejedanie sa,  kedy si chcete ešte dopriať, kým začnete  "od pondelka či od prvého januára"  chudnúť. Výber vhodných potravín nie je diétou, je to cesta k zdravému životnému štýlu, ktorý môže dodržiavať celá rodina.

Inšpirovať sa môžete knihou Chudneme s rozumom tvorivoObezita - malými krôčikmi k veľkej zmene a mnohými ďalšími materiálmi spoločnosti STOB.

Základné pravidlá pre zostavenie jedálnička:

  • Nikdy nechudnite podľa presne rozpísaných diét.
  • Kým začnete so zmenou stravovania, zaznamenávajte si váš doterajší jedálniček.
  • Odporúčame vám zapisovanie do programu SEBAKOUČING, ktorý vám jedálniček vyhodnotí a vy tak získate lepší prehľad  o vašich chybách pomocou semafórikov. A nielen to - program vám dá aj rady, ako sa chýb zbaviť. Ak vám bude napríklad svietiť "tukový semafórik" červeno, dokáže program zoradiť vami skonzumované potraviny podľa množstva tuku a poradí vám, čím môžete najviac tučné potraviny nahradiť.
  • Ak preferujete osobný prístup, môžete využiť aj individuálne poradenstvo.
  • Naučte sa v prvom rade pravidelnému režimu, len tak sa vám podarí naštartovať metabolizmus správnym smerom. Jedzte 3-5x denne, tak ako vám to bude najviac vyhovovať.
  • Dbajte na vhodné vyváženie jedálnička, aj  jeho skladbu.
  • Naučte sa zostaviť si jedálniček z dostupných potravín, tak aby ste sa čo najviac priblížili vašim stravovacím  zvyklostiam, pochutili si, a súčasne aby  bol jedálniček energeticky chudobnejší a nutrične vyvážený. Váš jedálniček by mal byť rozmanitý, aby dodal telu všetko, čo pre správne fungovanie potrebuje.
  • Pokúste sa ho zostaviť tak, aby ste s ním mohli zotrvať dlhšiu dobu a aby bol váhový úbytok približne 1/2 kilogramu týždenne. Pri tejto rýchlosti by vaše váhové úbytky mali byť trvalé. Keď to zjednodušíme, budete jesť striedmo z pestrého stola, a to tak, že sa budete môcť aj naďalej radovať z jedla a zo života vôbec. Ak budete predsa len musieť trošku zmeniť skladbu vášho doterajšieho jedálnička a obmedziť množstvo skonzumovaných potravín, nebudete brať túto zmenu tragicky, ale naopak, ako príležitosť dokázať si, že nie ste ovládaní niečím alebo niekým zvonka, že nie ste otrokom jedla, ale že dokážete kontrolovať a riadiť sami seba.

Optimistický životný pohľad, pocit, že to zvládnete, vám dáva šancu na úspech.

Preklad: Dr. Hana Vrabcová

Slovenskí lektori Stob-u vyškolení v metodike KBT majú možnosť si ponuku kurzov zdravého chudnutia umiestniť na našu web stránku.

 

Prihlásenie

Táto internetové stránky používajú súbory cookies. Viac informácií o použitých súboroch cookies a ako je možné zabrániť ich používaniu nájdete na stránke o ochrane osobných údajov.

Povianočný kurz zdravého skupinového školeniakurzy skupinového chudnutia

od 15.1.2020 do 18.3.2020

Miesto: 
Centrum výživy a zdravia Hygeia,
Budovateľská 6
82108, Bratislava 

Lektor: Hanka Vrabcová

 

kurzy zdravého chudnutia v bratislave