Vláknina

Pridané: 25.7.2018 09:23:51 Počet zobrazení: 665

25 Júl 2018

Čo je vláknina a aké sú jej hlavné prínosy

Vláknina

Vláknina je jednou zo zložiek nášho jedálnička, ktorá pozitívne pôsobí na náš zdravotný stav. Vláknina podporuje správne fungovanie hrubého čreva a má tiež vplyv aj na metabolické procesy v organizme.

Je dokázané, že ľudia, ktorí jedia veľa vlákniny, trpia civilizačnými chorobami ďaleko menej ako tí, v ktorých jedálničku je vlákniny málo. Vláknina pôsobí v prevencii kardiovaskulárnych ochorení, obezity, diabetu II. typu a niektorých nádorových ochorení.

Vláknina je zmes pre človeka nestráviteľných polysacharidov, najmä celulózy a pektínu. Vláknina má z hľadiska účinku na organizmus rad výhodných vlastností. V potrave prijímame jednak vlákninu rozpustnú a tiež vlákninu nerozpustnú, oba typy majú trochu odlišné účinky.

HLAVNÉ PRÍNOSY VLÁKNINY:

  • zvyšuje pocit nasýtenia - vláknina intenzívne prijíma vodu - napučiava. Aby sme tejto  vlastnosti využili, musíme dostatočne piť v priebehu celého dňa. Napučaná vláknina zvyšuje objem tráveniny v žalúdku a spomaľuje jeho vyprázdňovanie, čo vedie k vyššiemu a dlhšiemu pocitu nasýtenia.
  • urýchľuje priechod tráveniny hrubým črevom a znižuje tak riziko zápchy.
  • znižuje glykemický index prijatej potravy, tým reguluje hladinu cukru v krvi - vláknina aktívne spomaľuje vstrebávanie sacharidov a tukov z potravy. Tým výrazne upravuje ich metabolizmus a prispieva ku kompenzácii cukrovky.
  • znižuje hladinu cholesterolu.
  • označuje sa za akúsi kefu, ktorá čistí naše črevá.
  • vláknina je schopná na seba v črevách viazať nežiadúce látky obsiahnuté v potrave, aj látky vznikajúce pri trávení a chráni tým sliznicu čriev pred poškodením. Má teda v čreve protirakovinový a ochranný účinok.
  • vláknina podporuje zdravú črevnú mikroflóru a zabraňuje množeniu patogénnych mikroorganizmov v črevách.

Odporúčaná denná dávka vlákniny je 30 g, zvyčajne však konzumujeme len okolo 10-15 g. Hlavnou príčinou tohto nedostatku je fakt, že dávame prednosť výrobkom z bielej múky a potravinám živočíšneho pôvodu , a naopak v našom jedálničku chýba zelenina, strukoviny a celozrnné výrobky.

POZOR - ak je vlákniny nadbytok, viaže na seba aj niektoré žiadúce látky, najmä látky minerálne. Riziko však môže nastať iba v extrémnych prípadoch, keď strava obsahuje veľmi vysoké množstvo vlákniny a naopak nedostatočné množstvo minerálnych látok.

Preklad: Dr. Hana Vrabcová

Slovenskí lektori Stob-u vyškolení v metodike KBT majú možnosť si ponuku kurzov zdravého chudnutia umiestniť na našu web stránku.

 

Prihlásenie

Táto internetové stránky používajú súbory cookies. Viac informácií o použitých súboroch cookies a ako je možné zabrániť ich používaniu nájdete na stránke o ochrane osobných údajov.

Povianočný kurz zdravého skupinového školeniakurzy skupinového chudnutia

od 15.1.2020 do 18.3.2020

Miesto: 
Centrum výživy a zdravia Hygeia,
Budovateľská 6
82108, Bratislava 

Lektor: Hanka Vrabcová

 

kurzy zdravého chudnutia v bratislave