Vitamíny

Pridané: 26.7.2018 11:44:40 Počet zobrazení: 364

26 Júl 2018

Všetko o vitamínoch

Vitamíny

Vitamíny sú organické zlúčeniny vyskytujúce sa v potravinách. Sú nevyhnutné pre rast, výstavbu a obnovu tkanív, pre udržanie radu telesných funkcií, podieľajú sa na celom rade biochemických reakcií, ktoré transformujú  potraviny, teda živiny na energiu. Už význam latinského slova vita = život vypovedá o dôležitosti vitamínov.

Organizmus si nevie vitamíny vytvárať, musí ich preto prijímať zo stravy. Vitamíny majú nulovú energetickú hodnotu. Ak máme dostatok vitamínov v strave, ďalší príjem v podobe výživových doplnkov nezvýši našu fyzickú ani psychickú výkonnosť a ich príjem je teda zbytočný. Výživové doplnky majú význam len vtedy, ak nám niektoré vitamíny alebo minerálne látky chýbajú a nie sme schopní ich prijať v bežnej potrave.

Vitamíny sa rozdeľujú do dvoch skupín:

Vitamíny rozpustné vo vode (vitamín C a vitamíny skupiny B). S výnimkou vitamínu B12 sa v tele neukladajú, a ich prívod preto musí byť pravidelný. Pri ich nadbytočnom príjme nie je žiadne väčšie nebezpečenstvo, lebo odídu z tela močom.

Vitamíny rozpustné v tukoch (A, D, E a K). Vitamíny tejto skupiny sa môžu uložiť v tele do zásoby, čo je ich výhodou aj nevýhodou súčasne. Prísun síce nemusíme striktne strážiť každý deň, ale pri ich užívaní formou výživových doplnkov nie je vhodné  prekračovať odporúčané dávky, lebo sa nimi môžeme predávkovať.

Zvyšuje sa pri rozumnom znižovaní nadváhy potreba vitamínov a ďalších mikronutrientov?

Väčšina odborníkov sa zhoduje v tom, že ak sa energetický príjem výrazne zníži a je nižší ako 6 000 kJ, k čomu môže pri chudnutí dôjsť, je už pomerne ťažké nahradiť požadované denné dávky vitamínov a ďalších mikronutrientov samotnou aj keď vyváženou stravou. Navyše obézni ľudia, ktorí sa púšťajú do chudnutia, môžu trpieť nedostatkom niektorých vitamínov v dôsledku nevhodného zloženia dovtedajšie stravy, aj keď na množstvo jej bolo viac ako dostatok. Je preto dôležité dbať na pestrosť a vyváženosť stravy a konzultovať svoj redukčný jedálniček s odborníkom. V niektorých prípadoch môžu pomôcť aj výživové doplnky , nie je však treba  siahať po nich  automaticky, a vždy je vhodné ich užívanie konzultovať s odborníkom.

Zníženie príjmu energie a zvýšenie fyzickej záťaže vyvoláva v organizme množstvo adaptačných dejov a tieto procesy vyžadujú zvýšený príjem niektorých mikronutrientov.

Zmena životného štýlu - zvýšenie námahy (začali sme cvičiť) a zmena jedálnička predstavujú pre organizmus záťaž, aj keď vo svojom dôsledku pozitívnu. Každá záťaž organizmu zvyšuje jeho nároky na dodávku mikronutrientov, najmä antioxidačných vitamínov a stopových prvkov.

Potreba niektorých mikronutrientov stúpa pri najrôznejších zdravotných problémoch, napr. ochoreniach pohybového ústrojenstva alebo metabolickom syndróme (obezita, vysoký krvný tlak, cukrovka, vysoká hladina cholesterolu). A práve tieto zdravotné ťažkosti nás veľa razy vedú k rozhodnutiu znížiť svoju nadváhu.

Ženy potrebujú väčšie množstvo niektorých minerálnych látok, najmä vápnika a železa, ako muži. Je to spojené s ich hormonálnym cyklom a tehotenstvom.

Potreba mikronutrientov sa zvyšuje s vekom, najmä po 50. roku veku je toto zvýšenie významné. Znižovanie nadváhy a problémy s udržaním váhy sa obvykle týkajú žien v strednom veku a tu je riziko výrazného zvýšenia nedostatku mikronutrientov v spojení so zvyšujúcim sa vekom a redukciou nadváhy.

Jednoznačne teda vyplýva, že aj pri rozumnej redukcii nadváhy je nutné dbať na dostatočný príjem vitamínov a ďalších mikronutrientov. Ale v skutočnosti pri znižovaní nadváhy je tomu väčšinou presne opačne.

Mnoho ďalších zaujímavých informácií získate v brožúre Vitamíny a minerálne látky pri chudnutí, áno či nie?

Preklad: Dr. Hana Vrabcová

Slovenskí lektori Stob-u vyškolení v metodike KBT majú možnosť si ponuku kurzov zdravého chudnutia umiestniť na našu web stránku.

 

Prihlásenie

Táto internetové stránky používajú súbory cookies. Viac informácií o použitých súboroch cookies a ako je možné zabrániť ich používaniu nájdete na stránke o ochrane osobných údajov.

mojstob.skNielen Alici, ktorá je hrdinkou nášho STOBklubáckého projektu "7 príbehov o chudnutí",sa podarilo schudnúť zdravo a natrvalo vďaka skupinovému kurzu.

kurzy skupinového chudnutia

Pridajte sa aj vy k tisícom spokojných účastníkov, ktorí schudli v kurzoch zdravého chudnutia pod vedením vyškolených lektorov Stobe 

kurzy zdravého chudnutia v bratislave