Ste citliví na hodnotu GI práve vy?

Pridané: 26.7.2018 12:06:20 Počet zobrazení: 372

26 Júl 2018

Kto by mal strážiť glykemický index?

Ste citliví na hodnotu GI práve vy?

Nikoho by nenapadlo kúpiť si oblečenie, ktoré by mu nesadlo, ale s diétami je to na počudovanie  ináč. Diéty si chudnúci vyberajú náhodne, bezmyšlienkovito, bez ohľadu na individuálne zvláštnosti. Pri chudnutí si naozaj musí obézny vybrať taký spôsob zmeny životného štýlu, ktorý je nielen rozumný, ale súčasne mu vyhovuje, pretože len to správanie, ktoré je pozitívne posilnené, sa udrží.

Neznamená to teda, že glykemický index (viac o GI) je pre každého pri redukcii váhy tým najdôležitejším činiteľom, ale mnohým ľuďom môže pri redukcii a udržaní váhy pomôcť. Ľudia sa v reakcii na konzumáciu potravín môžu líšiť, na tú istú potravinu môže byť metabolická odpoveď u každého človeka rôzna. Potraviny s vyslovene vysokým GI zvýšia hladinu cukru v krvi viac oproti potravinám s nízkym GI u každého, ale rozsah výkyvov je individuálny.

Či ste práve vy citliví na výkyvy glykémie, môžete orientačne zistiť z nasledujúceho dotazníka.

Zhodnoťte si, aké príznaky pociťujete zhruba dve až štyri hodiny po jedle bohatom na potraviny s vysokým GI.

  • nerozhodnosť
  • zvýšená potivosť
  • ospalosť
  • závraty
  • hádavosť
  • vnútorné chvenie
  • neschopnosť súvisle hovoriť
  • hlasné škvŕkanie v bruchu
  • neschopnosť zaspať
  • netrpezlivosť
  • búšenie srdca
  • pocit neistoty sama sebou
  • bolesť hlavy
  • apatia
  • vlhké ruky
  • zhoršená výslovnosť
  • tras rúk
  • neochota riešiť problémy
  • malátnosť
  • podráždenosť
  • zívanie
  • prerieknutie sa
  • zimomravosť
  • návaly krvi do hlavy
  • prebudenie zo spánku
  • popudlivosť
  • nesústredenosť
  • vtieravá potreba niečo zajesť
  • pocity horúčavy v tvári
  • zvieranie žalúdka a útrob
  • nevoľnosť od žalúdka
  • váhavosť
  • zvieranie na hrudníku
  • pocit podlomenia nôh

Pokiaľ po konzumácii sladkého resp. potravín s vysokým GI zažívate viac ako štvrtinu uvedených príznakov, možno konštatovať, že aj vy patríte medzi ľudí, u ktorých sa na problémoch s váhou podieľa rozkolísaná hladina cukru v krvi. Pravdepodobne horšie znášate hlad (fyzicky aj psychicky). Zamerajte sa teda pri zostavovaní jedálnička na výber potravín tak, aby prevažovali potraviny s nižším glykemickým indexom.

Kto by mal strážiť glykemický index najviac?

Konzumácia potravín s nízkym GI je výhodná pre všetkých zdravých ľudí ako prevencia civilizačných chorôb. Najviac pozorní by mali byť obézni, diabetici a ľudia, u ktorých sa vyskytujú srdcovo cievne choroby v rodinách. Ide totiž o to, že chronicky zvýšená hladina inzulínu v krvi (hyperinzulinémie) je samostatným rizikovým faktorom pre vznik kardiovaskulárnych chorôb.

Preklad: Dr. Hana Vrabcová

Slovenskí lektori Stob-u vyškolení v metodike KBT majú možnosť si ponuku kurzov zdravého chudnutia umiestniť na našu web stránku.

 

Prihlásenie

Táto internetové stránky používajú súbory cookies. Viac informácií o použitých súboroch cookies a ako je možné zabrániť ich používaniu nájdete na stránke o ochrane osobných údajov.

mojstob.skNielen Alici, ktorá je hrdinkou nášho STOBklubáckého projektu "7 príbehov o chudnutí",sa podarilo schudnúť zdravo a natrvalo vďaka skupinovému kurzu.

kurzy skupinového chudnutia

Pridajte sa aj vy k tisícom spokojných účastníkov, ktorí schudli v kurzoch zdravého chudnutia pod vedením vyškolených lektorov Stobe 

kurzy zdravého chudnutia v bratislave