Sacharidy oproti tukom, čo je horšie?

Pridané: 26.7.2018 12:02:14 Počet zobrazení: 385

26 Júl 2018

Sacharidy, tuky, čo o nich vieme?

Sacharidy oproti tukom, čo je horšie?

Niečo málo o sacharidoch

Sacharidy tvoria v našom jedálničku najväčší podiel a sú pre nás priamym zdrojom energie. Prednosť by sa mala dávať najmä polysacharidom a naopak jednoduché cukry by sa mali čo najviac obmedzovať. Sacharidy by mali tvoriť cca 50% z celkového energetického príjmu. Viac o sacharidoch sa môžete dozvedieť tu

Pri chudnutí sa neodporúča sacharidy výrazne obmedzovať, lebo sacharidy zabraňujú vzniku energetickej úspornosti s následným jo-jo efektom po skončení diéty.

Niečo málo o tukoch

Tuky plnia v organizme mnoho dôležitých funkcií, preto je ich príjem nevyhnutný a nemôžu sa zo stravy celkom vylúčiť. Majú však vysokú energetickú hodnotu, preto sa ich príjem musí strážiť. Príjem tukov by nemal byť viac ako 35% z celkového energetického príjmu. Nadmerný príjem nevhodných tukov s prevahou nasýtených MK je spojený s rizikom vzniku nadváhy a obezity, s chorobami srdca a ciev, alebo rozvojom niektorých typov nádorov. Preto je treba strážiť nielen množstvo, ale aj kvalitu tukov a zastúpenie jednotlivých MK. Viac o tukoch sa môžete dozvedieť tu

Tuky versus sacharidy

V tlači sa šíria informácie porovnávajúce účinky sacharidov a ich podskupín s rizikovými faktormi srdcovo cievnych chorôb. Nejde však o novinky. Rovnako ako pre tuky vydala v roku 2003 Svetová zdravotnícka organizácia WHO výživové odporúčané dávky pre sacharidy a  aj pre pridaný cukor. Limit pre pridaný cukor je 10% z celkového príjmu energie, zodpovedajúce pri príjme 8000 kJ približne 50 g cukru (8 čajových lyžičiek) pre stredne fyzicky aktívne dospelú osobu. Počítajú sa do toho všetky jednoduché cukry, ktoré sa užívajú pri výrobe potravín alebo v domácnosti pri príprave pokrmov či pri sladení nápojov.

Pridaný cukor rovnako ako nasýtené mastné kyseliny patria medzi rizikové živiny. Nie je preto potrebné diskutovať, čo škodí viac a čo menej. Obe skupiny majú definovanú tolerovanú hodnotu príjmu, ktorú je potrebné dodržiavať. U oboch skupín je táto tolerovaná hodnota stále prekračovaná. Naopak požadované živiny, ako napr. omega 3 polynenasýtené MK a vláknina sú konzumované v nedostatku.

Všetky súčasné odporúčania, týkajúce sa skladby stravy, radia nahrádzať nasýtené MK za nenasýtené MK a podobne aj pridaný (jednoduchý) cukor nahrádzať komplexnými sacharidmi (zloženými) s vyšším podielom vlákniny.

Preto je treba sledovať údaje o nutričnom zložení výrobkov. Výrobca je povinný informovať spotrebiteľa. Nepodceňujte preto tieto informácie.

Preklad: Dr. Hana Vrabcová

Slovenskí lektori Stob-u vyškolení v metodike KBT majú možnosť si ponuku kurzov zdravého chudnutia umiestniť na našu web stránku.

 

Prihlásenie

Táto internetové stránky používajú súbory cookies. Viac informácií o použitých súboroch cookies a ako je možné zabrániť ich používaniu nájdete na stránke o ochrane osobných údajov.

mojstob.skNielen Alici, ktorá je hrdinkou nášho STOBklubáckého projektu "7 príbehov o chudnutí",sa podarilo schudnúť zdravo a natrvalo vďaka skupinovému kurzu.

kurzy skupinového chudnutia

Pridajte sa aj vy k tisícom spokojných účastníkov, ktorí schudli v kurzoch zdravého chudnutia pod vedením vyškolených lektorov Stobe 

kurzy zdravého chudnutia v bratislave