Späť

Psychická pohoda – pol zdravia?

Pridané: 26.3.2020 15:06:28 Počet zobrazení: 123

26 Marec 2020

Na situáciu, ktorej teraz čelíme, nebol najskôr pripravený vôbec nikto. Celosvetová pandémia nového koronavírusu si vyžiadala opatrenia, ktoré sú určite veľmi správne, ale tiež obrátila naše životy (a možno aj plány na schudnutie) na ruby

Psychická pohoda – pol zdravia?

Denne sa na nás valí lavína negatívnych správ o počtoch nakazených či obetiach nového koronavírusu, rada ľudí zostáva doma v karanténe, a aj ostatní majú obmedzený repertoár aktivít, ktorým sa môžu venovať. Pridajme k tomu všetkému ešte strach o budúcnosť a máme z toho "balík" stresu, s ktorým určite nie je ľahké sa vyrovnať. Pritom ale zo strán počujeme odborníkov, že je teraz (viac ako inokedy) dôležité starať sa o svoje psychické zdravie a zostávať v pokoji. Stres má totiž negatívny vplyv na našu imunitu, ktorá je pri boji s koronavírusom  našou najväčšou zbraňou, a ten dlhodobý môže byť dokonca príčinou mnohých psychosomatických ochorení.

Ako chrániť svoje psychické zdravie aj v tejto situácii?

1. Nepotlačujte negatívne emócie

Strach, zlosť, smútok - to všetko sú normálne reakcie na nenormálnu situáciu. Akceptujte ich. Negatívne emócie bohužiaľ samy od seba nezmiznú a ich potlačenie, alebo aj ich "zajedanie ", nám prinesie viac škody ako úžitku.  Berte negatívne emócie ako signál. Funkciou emócií je totiž pomôcť nám rýchlo reagovať na situáciu a vyznať sa v nej. V praxi to znamená, že práve strach o zdravie spôsobí, že si budete treba viac umývať ruky alebo si ušijete vlastný rúšku, čo vo výsledku ochráni vás alebo vaše okolie.

negatívne emócie

Aj negatívne emócie majú svoj dôvod. Upozorňujú nás, aby sme si dávali väčší pozor. Napríklad strach z choroby nás môže paradoxne "donútiť" lepšie sa chrániť a treba si častejšie umývať ruky.

To, že prirodzené negatívne emócie nemáme potláčať, je fakt. Neznamená to ale, že by sme nemali aktívne pracovať na svojom pozitívnom prežívaní.

2. Režim je liek

Upadnúť do ničnerobenia, rezignovať na pohyb aj jedálničiek, v najhoršom prípade potom používať alkohol či veľké množstvo jedla k zahnaniu nudy a úzkosti. To je presne stav, ku ktorému možno aktuálna situácia zvádza, je však potrebné sa mu vyvarovať. Nedávajte telu zámienku myslieť si, že je choré, neoslabujte zbytočne svoju imunitu.

Aj keď sú naše celodenné aktivity „ osekané“, máme stále veľa možností, ako prežiť deň aktívne . Kľúčovým slovom je režim.

Skúste si každý večer rozpísať aktivity na ďalší deň, a to vrátane jedálnička a pohybu (ten môžete vykonávať aj doma). Tento plán si dajte na viditeľné miesto, napríklad na chladničku alebo na pracovný stôl. A snažte sa tento denný rozvrh dodržať. Budete možno prekvapení, koľko činností sa dá počas dňa zvládnuť a ako dobre sa človek môže cítiť, ak sa na konci dňa v jeho pláne vyníma kopa zelených "fajok".

>> S udržaním jedálnička "na uzde" vám môže pomôcť program Sebakoučink. <<

3. Všetko má svoje pozitíva aj negatíva

Nepodceňujte silu negatívnych myšlienok a zamyslite sa, ako veľmi ovplyvňujú vaše prežívanie alebo rozhodovanie. Áno, je prirodzené mať v takejto mimoriadnej situácii obavy, je však tiež dobré je včas rozpoznať a pracovať s nimi. Zastavte sa na chvíľu, uvedomte si, koľko času venujete čítaniu o koronavíruse, aké myšlienky vás pri tom napadajú a aké z toho pramenia emócie a správanie. A nájdite v pokoji optimálne riešenie práve pre vás.

Pracujte s tým, že keď sa situácia nedá zmeniť (rovnako ako napríklad toxické prostredie vo vzťahu k ponuke potravín), musí človek zmeniť svoj postoj k nej. Pokúšajte sa znižovať aktívne silu svojich negatívnych myšlienok tým , že je preskúmate a budete k nim kritickí. To vám pomôže pozrieť sa na situáciu aj z iného uhla pohľadu.

relax

Obráťte nepriaznivú situáciu vo svoj prospech a využite napríklad čas strávený doma k tréningu nových zdravších návykov.

Možno vám aktuálne situácia zabránila pravidelne sa hýbať vo fitness centre, priniesla však iné možnosti. Možno sa konečne naučíte cvičiť sami doma len podľa videí z internetu (skvelé videa zdarma pre viac aj  menej skúsených športovcov nájdete na stránke www.fitfabstrong.cz). To vám do budúcnosti môže pomôcť mať v živote viac pohybu. Rovnako tak môžete konečne zapracovať na pravidelnosti stravovania alebo napríklad na príprave zdravých domácich jedál.

Každá situácia môže mať svoju pozitívnu stránku, treba ju len nájsť.

4.  Vyskúšajte relaxáciu či meditačné techniky

Nemožnosť vyrovnať sa so stresom tak, ako sme zvyknutí (cvičenie, sauna, návšteva priateľov či kultúra) môže byť náročná. Rovnako náročná je však aktuálna situácia pre tých, ktorí stres primárne zvládajú s pomocou jedla. Je teda potrebné hľadať si iné "copingové" (zvládacie) stratégie.

Nám všetkým sa teraz otvárajú dvere k aktívnemu tréningu meditácie či relaxácie. Naučiť sa pravidelne meditovať, nájsť si relaxačné aktivity, ktoré  pomáhajú lepšie zvládať akútny aj chronický stres (inak a lepšie ako s pomocou jedla), je aj do budúcnosti veľmi výhodné.

V metodike STOBu  sa už niekoľko rokov uplatňuje prístup všímavosti (alebo mindfulness). Všímavosť ponúka široký výber nespirituálnych meditácií  a ďalších techník, ktoré môže človek trénovať aj z pohodlia domova.

Všímavé jedenie (mindful eating), ktoré zo všímavosti vychádza, sa potom skvelo uplatňuje pri chudnutí - pôsobí ako bariéra proti prejedaniu sa  a automatickému jedeniu (pri televízii, z nudy ...).

>> Viac sa o všímavom jedení dozviete v tomto článku. <<

Pokiaľ chcete všímavosť trénovať a neviete, ako začať, môžete sa pripojiť k akcii, ktorú ponúka český Mindfulness club. Ten na facebooku rozbehol každovečerný program s názvom "Všímavá karanténa", ku ktorému sa zadarmo môžete pripojiť aj vy.

skvelé jedlo a meditácia

Všímavé  jedenie vychádzajúce z prúdu mindfulness sa úspešne uplatňuje nielen pri chudnutí, ale aj pri udržaní hmotnosti po redukcii.

Pokiaľ máte záujem ponoriť sa do všímavosti viac a naučiť sa aj prístupu mindful eating, môžete vyskúšať aj náš osemtýždňovej kurz Všímavosťou k sebe. Teraz sme navyše sprístupnili jedno z videí z kurzu, ktoré vás prevedie meditáciou dychu.

>> Vyskúšajte si meditáciu dychu z online kurzu Všímavosťou  k sebe. <<

A pamätajte si - najviac meditovať potrebuje ten človek, ktorému to ide najmenej. :-) Preto svoje snahy nevzdávajte po prvotných neúspechoch.

5. Požiadajte o pomoc

Na jednej strane máme emócie, ktoré nás chránia a dokážeme ich sami zvládnuť, v určitom okamihu sa ale môžu zmeniť v záchvaty paniky alebo úzkosti. Takéto emócie nám rozhodne nepomáhajú a nemali by sme na nich ostať sami.

Aj pri obmedzených možnostiach pohybu a služieb máme stále celý rad možností, kam sa s takýmito ťažkosťami obrátiť. Nebojte sa požiadať o pomoc odborníka. Na tomto linku nájdete všetky aktuálne informácie, odporúčania a telefonické kontakty:https://www.korona.gov.sk/ 

Krásnou reakciou na aktuálnu situáciu je aj iniciatíva "Robím čo môžem", do ktorej sa zapájajú psychológovia aj študenti psychológie s ponukou konzultácií a krízových intervencií zadarmo. Jednotlivých  dobrovoľníkov nájdete na stránke www.delamcomuzu.cz

Želáme vám v tejto ťažkej dobe pevné (psychické) zdravie. :-)

PhDr. Iva Málková, Mgr. Tereza Beníčková

Preklad: Hanka Vrabcová

Slovenskí lektori Stob-u vyškolení v metodike KBT majú možnosť si ponuku kurzov zdravého chudnutia umiestniť na našu web stránku.
Obchodným partnerom STOBu u nás je MUDr. Ivan Majerčák, ktorý organizuje okrem iného kurzy v Košiciach a seminár pre lektorov.

Prihlásenie

Táto internetové stránky používajú súbory cookies. Viac informácií o použitých súboroch cookies a ako je možné zabrániť ich používaniu nájdete na stránke o ochrane osobných údajov.

Vážení klienti, naša partnerská lekáreň Hygeia realizuje v rámci Bratislavy donášku liekov až k Vám domov

Viac informácií na hygeia.sk lekaren@hygeia.sk, +421 917 916 45502/55 96 0111