Optimálny pomer živín pri redukcii hmotnosti

Pridané: 2.8.2018 10:02:59 Počet zobrazení: 456

02 August 2018

Aký je správny pomer živín pri chudnutí?

Optimálny pomer živín pri redukcii hmotnosti

Základom je negatívna energetická bilancia:

Vo svete už boli vymyslené tisíce diét, kedy často jedna popiera druhú. Všeobecná zhoda panuje minimálne medzi odborníkmi v tom, že ak chceme chudnúť, musíme docieliť negatívnu energetickú bilanciu, teda znížiť príjem energie ,alebo zvýšiť výdaj pohybovou aktivitou.

Odborníci sa zhodujú aj v tom, že nevyvážená strava, kedy ľudia chudnú napr. konzumáciou ovocných štiav či tukožrútskej polievky, jedia len vajíčka, alebo vlákninové preparáty, žujú pšenicu či dodržiavajú iné jednostranné diéty, škodí telu aj duši. Ako si zostaviť jedálny lístok, aký má byť pomer základných živín, v tom už úplná zhoda nie je. Určité základné pravidlá sa však vymedziť dajú.

Optimálny pomer živín

V redukčnom jedálničku je veľmi dôležité dbať na dostatočný príjem bielkovín. Ak ich nebudete mať dostatok, môže pri redukcii hmotnosti dochádzať k úbytku svalovej hmoty, čo nie je vhodné. Bielkoviny majú navyše najvyššiu sýtiacu schopnosť a znižujú glykemický index potravín a pokrmov. Odporúčaný denný príjem bielkovín je cca 1 g na kilogram optimálnej telesnej hmotnosti, celkový denný príjem by sa teda mal pohybovať približne medzi 80-100 g denne. Pri redukčnom jedálničku by bielkoviny mali tvoriť 20-30% z celkového denného príjmu. Viac o bielkovinách sa dozviete tu.

V súvislosti s redukčnou diétou sa každému vybaví predovšetkým obmedzenie tukov. Tuky by sa samozrejme pri redukčnej diéte obmedziť mali, a to predovšetkým z dôvodu ich energetickej výdatnosti (majú viac ako dvojnásobný obsah energie oproti sacharidom a bielkovinám). Nie každý si už však uvedomuje, že určitý podiel tukov náš organizmus potrebuje pre správne fungovanie, je teda úplne  nevhodné tuky z jedálnička celkom vylučovať a dlhodobo to môže viesť k vážnym zdravotným problémom. Z celkového denného energetického príjmu by mali tuky tvoriť zhruba 30%, ich absolútny denný príjem by nikdy nemal klesnúť pod 50 g. Je však dôležité vyberať tie správne tuky a tie nevhodné naopak obmedziť. Viac o tukoch sa môžete dozvedieť tu.

Keď si spočítame zastúpenie bielkovín a tukov, ktoré v našom jedálničku vždy musí byť nutne obsiahnuté, zvyšná percenta pripadajú na sacharidy. Pri chudnutí by percentuálne mali zaberať okolo 40-50% denného príjmu. Aj tu je však nutné starostlivo vyberať a snažiť sa čo najviac obmedzovať cukry a dávať prednosť polysacharidom. Okrem toho je nutné brať do úvahy aj glykemický index, teda schopnosť ovplyvňovať hladinu krvného cukru. Viac o glykemickom indexe sa dočítate tu.

Optimálne zastúpenie živín vo vašom jedálničku vám pomôže strážiť program Sebakoučing.

Preklad: Dr. Hana Vrabcová

Slovenskí lektori Stob-u vyškolení v metodike KBT majú možnosť si ponuku kurzov zdravého chudnutia umiestniť na našu web stránku.

 

Prihlásenie

Táto internetové stránky používajú súbory cookies. Viac informácií o použitých súboroch cookies a ako je možné zabrániť ich používaniu nájdete na stránke o ochrane osobných údajov.

mojstob.skNielen Alici, ktorá je hrdinkou nášho STOBklubáckého projektu "7 príbehov o chudnutí",sa podarilo schudnúť zdravo a natrvalo vďaka skupinovému kurzu.

kurzy skupinového chudnutia

Pridajte sa aj vy k tisícom spokojných účastníkov, ktorí schudli v kurzoch zdravého chudnutia pod vedením vyškolených lektorov Stobe 

kurzy zdravého chudnutia v bratislave