Späť

Maškrtiť sa dá aj zdravo

Pridané: 12.12.2018 14:08:26 Počet zobrazení: 575

12 December 2018

Ak sa snažíte schudnúť alebo len skrátka chcete žiť zdravo, možno si myslíte, že maškrtenie je to prvé, čoho by ste sa mali vzdať. Je to naozaj tak?

Maškrtiť sa dá aj zdravo

Ak sa snažíte schudnúť alebo len skrátka chcete žiť zdravo, možno si myslíte, že maškrtenie je to prvé, čoho by ste sa mali vzdať. Ak je reč o klasických šiškách, sušienkach alebo croissantoch, máte pravdu, tie by sa v jedálničkoch mali objavovať naozaj minimálne, ideálne vôbec. Maškrtiť sa dá ale aj zdravo! A my vám v tomto článku ukážeme, ako na to.

Treba ale tiež pripomenúť, že jednou z hlavných zásad našej metodiky zdravého chudnutia je - žiadne zákazy a vyraďovanie obľúbených jedál! Z našich skúseností vieme, že práve zbytočne prísne obmedzenia vedú tak akurát k neplánovaným vybočeniam z režimu, výčitkám svedomia a kolobehu prejedania sa  a "dietovaniana „. Preto ak nejakú ,napríklad  aj nutrične menej vhodnú potravinu ľúbite, radšej si ju občas v rozumnom množstve (a najmä bez výčitiek!) doprajte, verte, že je to určite lepšie riešenie ako striktné zákazy.

Ako na zdravé maškrtenie?

Klasické sladkosti sú väčšinou zdrojom veľkého množstva kalórií, množstva jednoduchých sacharidov, teda cukrov, aj nevhodných tukov. To sú rizikové živiny, ktoré by sme mali držať vo svojich jedálničkoch na uzde. Podľa tejto logiky si potom veľa razy všetky maškrty radšej celkom zakážeme.

Avšak táto zažitá predstava, teda že sladkosť = veľa cukru + nevhodný tuk, nemusí tak úplne platiť. Veľmi záleží na tom, akú sladkosť a v akom množstve si doprajeme.

ebook - ako maškrtiť a nepribrať

Myslíte to so zdravým maškrtením vážne? Potom určite nahliadnite do nového eBooku mlsej zdravě so STOBom.
Nájdete v ňom starostlivo vypočítané sladké aj slané recepty, ktoré sa zmestia aj do redukčného jedálnička. Nechýbajú ani vzdelávacie výživové okienka, v ktorých vám v jednoduchých bodoch ukážeme, ako maškrtiť naozaj zdravšie.

Nie je čokoláda ako čokoláda

Napríklad v jednom väčšom 10gramovom štvorčeku 90% čokolády prijmete len 1 gram cukru, telu navyše dodáte významné antioxidanty, vlákninu a ďalšie pozitívne látky. Oproti tomu u mliečnej čokolády je obsiahnuté v rovnakom množstve viac ako 5 g cukru a v jednej tabuľke je to teda cez 50 g cukru

čokoláda

Obdobne  aj u sušienok, tyčiniek a ďalších sladkostí je väčšinou možné vybrať nutrične priaznivejší variant. Sledujte údaje na obale, porovnávajte jednotlivé výrobky medzi sebou a vyberajte tie s lepším zložením. A aké výrobky vybrať?

• čo najmenej cukru

• čo najmenej soli (možno vás prekvapí, že aj v sladkých potravinách nájdete hocikedy pomerne dosť soli)

• čo najmenej nasýtených mastných kyselín

• čím viacej bielkovín, tým lepšie (také výrobky vás viac zasýtia)

• čo najvyšší obsah vlákniny (ak je uvedený)

• čo najjednoduchšie zloženie

• čo najmenšie balenie (veľkosť balenia väčšinou predznamenáva, koľko toho nakoniec zjete).

Myslite na to, že keď už maškrtíte, tak maškrťte kvalitne. Neplňte sa zbytočne prázdnou energiou a strážte si v celodennom jedálničku zastúpenie rizikových živín.

Maškrťte po domácky

Úplne najlepšie urobíte, keď si zdravé maškrtenie vyrobíte doma. Pripravíte si ho podľa svojej chuti, a navyše budete presne vedieť, čo obsahuje.
Pri príprave sa vždy zamyslite nad kvalitou a množstvom použitých surovín. S pomocou len niekoľkých jednoduchých zmien môže byť napríklad aj čokoládová torta vo vašom podaní dezertom, ktorý je nielen nutrične vyvážený a obsahuje prospešné živiny, ale na ktorom si aj pochutnáte.
Pri domácej príprave sa snažte predovšetkým znížiť množstvo cukru, zaraďovať kvalitné bielkoviny a vhodné tuky, nezabúdať na kvalitné zdroje vlákniny a ideálne vždy doplniť ovocie alebo zeleninu (áno aj zo zeleniny je možné pripraviť plno dobrôt, a to aj sladkých). Na praktické rady, ako zdravšie piecť (nielen vianočné cukrovinky) sa môžete tešiť už veľmi skoro v jednej z našich Výziev!

čokoládové zákusky

Klasická torta (100 g) = 1750 kJ, B 5 g, T-26 g, S 40 g  

Čokoládovo-cícerová torta (100 g) = 730 kJ, B 9 g, T 6 g, S 21 g 

Recept na čokoládovú tortu z cícera (a mnoho ďalších receptov a praktických rád) nájdete v spomínanom novom e-booku Mlsej zdravo so STOBem, ktorý nájdete na našom e-shope.

Jedlo je nevyhnutnou súčasťou nášho života a mali by sme sa z neho radovať, nie sa ním trápiť. A preto aj maškrtenie do nášho života rozhodne patrí, choďte na to ale zdravo a s rozumom.

Slovenskí lektori Stob-u vyškolení v metodike KBT majú možnosť si ponuku kurzov zdravého chudnutia umiestniť na našu web stránku.

 

Prihlásenie

Táto internetové stránky používajú súbory cookies. Viac informácií o použitých súboroch cookies a ako je možné zabrániť ich používaniu nájdete na stránke o ochrane osobných údajov.

mojstob.skNielen Alici, ktorá je hrdinkou nášho STOBklubáckého projektu "7 príbehov o chudnutí",sa podarilo schudnúť zdravo a natrvalo vďaka skupinovému kurzu.

kurzy skupinového chudnutia

Pridajte sa aj vy k tisícom spokojných účastníkov, ktorí schudli v kurzoch zdravého chudnutia pod vedením vyškolených lektorov Stobe 

kurzy zdravého chudnutia v bratislave