Koľkokrát denne jesť?

Pridané: 27.7.2018 13:51:03 Počet zobrazení: 431

27 Júl 2018

Dbajte na skladbu vášho jedálnička

Koľkokrát denne jesť?

Názory v oblasti výživy sú niekedy tak rozporuplné, že ľudia tápu, kde je pravda. Týka sa to aj frekvencie jedla, teda koľkokrát denne jesť a aké pauzy by mali byť medzi jedlami. Niektorí nutriční poradcovia striktne odporúčajú jesť 5x, niekedy až 7x denne, najnovšie výskumy ukazujú, že stačí jesť dokonca aj 2x denne. Kde je teda pravda?

STOB už 30 rokov odporúča jesť 3-5x denne podľa toho, ako to komu vyhovuje a tiež podľa skladby jedálnička. Musíme jesť toľkokrát, aby sme nemali hlad. Jeden z najsilnejších podnetov hladu je rýchlosť poklesu hladiny glukózy v krvi. Čím vyrovnanejší hladinu cukru v krvi máme, tým dlhšie pauzy medzi jedlami si môžeme bez pocitu hladu dovoliť.

Dbajte na skladbu vášho jedálnička

Všeobecne je vhodné vyberať potraviny s nižším glykemickým indexom (GI), ktoré toľko nerozkolíšu hladinu cukru v krvi, a potraviny s vysokým glykemickým indexom (napr.sladkosti, malinovky, biele pečivo, popcorn, pufované chlebíčky, niektoré fastfoodové pokrmy a pod.) radšej obmedzovať . Ak si dáte na raňajky napríklad biely rožok s džemom, ktorý má vysoký glykemický index, budete mať o chvíľu hlad a potom je treba si dať dopoludňajšiu desiatu. Ak si dáte pečivo celozrnné s nejakým zdrojom bielkovín a tukov, výkyvy glykémie budú menšie, a také raňajky vás zasýtia na dlhší čas a vydržíte napríklad až do obeda.

Podrobnú tabuľku s hodnotami GI nájdete tu

Môžete využiť tiež program Sebekoučink, kde sú všetky potraviny označené farebným kolieskom so symbolom S - vyberajte tie so zeleným, prípadne oranžovým kolieskom.

Nezabudnite, že glykemický index sa vzťahuje vždy k celej kombinácii potravín, ktorú v danú chvíľu zjete. Je teda vhodné potraviny kombinovať a vyvarovať sa čo najviac toho, aby ste jedli potraviny s vysokým glykemickým indexom samotné.

 

 zostavte si správny jedálniček

 

Každý je iný

Pri rozhodovaní koľkokrát denne jesť, hrá úlohu samozrejme aj vaša osobnosť - vaša citlivosť k výkyvom hladiny cukru v krvi a vaše zvyky. Či ste na výkyvy glykémie citliví, môžete zistiť pomocou jednoduchého testu tu.

Ak vám vyjde vyššie skóre, je potrebné sa viac zamerať na potraviny s nižším glykemickým indexom a jesť viackrát cca 5 x denne. Je ale zbytočné to preháňať, a jesť napríklad každé 2 hodiny. Vďaka tejto rade sa potom stáva, že ľudia prestanú rozlišovať raňajky, obed a večeru a zobkajú v priebehu celého dňa. Človek potom stráca kontrolu nad jedlom a dnes už je diagnostikovaná nová porucha príjmu potravy tzv. nibbling - uždibovanie. Dôležité je samozrejme tiež to, akým spôsobom jedlo konzumujete - či niekde v rýchlosti niečo zhltnete a alebo či si jedlo naozaj pomaly vychutnáte.

Zhrnutie: sledujte skôr signály vášho tela ako striktné a často neodborné rady. Ten, kto je na hlad citlivý, a nedokáže si život bez desiatej a olovrantu predstaviť, nech jej 5x denne. Niekomu ale stačia iba tri jedlá denne  a hlad medzi nimi nepociťuje, do olovrantu a desiatej by sa teda musel nútiť, a to je naozaj zbytočné.

A ako je to pri chudnutí?

Chudnutie je predovšetkým o energetickej nerovnováhe, teda príjem musí byť nižší ako výdaj. A ide o to nájsť cestu, ktorá bude príjemná a povedie k tejto nerovnováhe. Rozhodujúce je predovšetkým množstvo skonzumovaného jedla, dôležitá je aj skladba jedla a až na poslednom mieste je frekvencia jedla. Pri akejkoľvek životnej zmene majte vždy na pamäti, že by mala viesť k tomu, aby sa vám žilo lepšie. Takže pravidlá, ktoré majú racionálne jadro, je potrebné si prispôsobiť k svojmu  obrazu.

Ak by vás táto problematika zaujímala viac, STOB organizuje 22. októbra v IKEM konferenciu„ Dialógom ku zdraviu III „ ,kde sa okrem paleodiety, vegetariánstva  a   ďalších tém bude diskutovať  tiež práve téma  „ Koľkokrát denne jesť  „.

Preklad: Dr. Hana Vrabcová

Slovenskí lektori Stob-u vyškolení v metodike KBT majú možnosť si ponuku kurzov zdravého chudnutia umiestniť na našu web stránku.

 

Prihlásenie

Táto internetové stránky používajú súbory cookies. Viac informácií o použitých súboroch cookies a ako je možné zabrániť ich používaniu nájdete na stránke o ochrane osobných údajov.

mojstob.skNielen Alici, ktorá je hrdinkou nášho STOBklubáckého projektu "7 príbehov o chudnutí",sa podarilo schudnúť zdravo a natrvalo vďaka skupinovému kurzu.

kurzy skupinového chudnutia

Pridajte sa aj vy k tisícom spokojných účastníkov, ktorí schudli v kurzoch zdravého chudnutia pod vedením vyškolených lektorov Stobe 

kurzy zdravého chudnutia v bratislave