Späť

Kampaň WOF a WHO „End Weight Stigma“

Pridané: 26.10.2018 08:35:43 Počet zobrazení: 590

26 Október 2018

Dnešný kult štíhlosti a nadmerného cvičenia má viesť k tomu, aby sme boli nielen štíhli, ale mali viditeľný "six pack" na bruchu. Dnešná spoločnosť si potrpí na krásne veci aj obaly, a to bohužiaľ aj na "obaly" ľudské.Tohtoročná kampaň WOF a WHO ku Svetovému dňu obezity má motto „End Weight Stigma"

Kampaň  WOF a WHO „End Weight Stigma“

Tohtoročná kampaň WOF ( World Obesity Federation ) a WHO ( World Health Organisation ) ku Svetovému dňu obezity má  motto „End Weight Stigma". Dnešná spoločnosť si potrpí na krásne veci aj obaly, a to bohužiaľ aj na "obaly" ľudské.

"Pred rokmi sme sledovali trendy štíhlosti až vychudnutia  a predaja rôznych nezmyselných preparátov na chudnutie. Dnešná doba je ešte rafinovanejšia. Priniesla rôzne výživové smery obmedzujúce pestrosť jedálničkov a mimo kult štíhlosti aj kult nadmerného cvičenia. Žena má byť nielen štíhla, ale mala by mať aj viditeľný "pekáčik buchiet" na bruchu. Čo na tom, že tento trend s sebou nesie často aj nefyziologicky nízke množstvo tuku v tele "hovorí zakladateľka spoločnosti STOB Iva Málková.

Veľký spoločenský a predovšetkým marketingový tlak môže preto viesť až ku vzniku porúch príjmu potravy. Okrem známych porúch ako sú bulímia, anorexia alebo záchvatové prejedanie, stúpa výskyt nových porúch príjmu potravy, ako sú napríklad ortorexia (nadmerné zaoberanie sa jedlom) alebo nibbling (ujedanie). V poslednej dobe sa uvažuje aj o zavedení novej diagnostickej kategórie "dietovanie", teda dodržiavanie diét, ktoré sú hlavnou náplňou života chudnúceho.

Keď na jednej strane obdivujeme dokonalé telá, na strane druhej narastá opovrhnutie voči telám s nadváhou alebo obezitou. Ľudia majúci kilogramy navyše svoje telá často sami nenávidia a trápia sa. Za to sú navyše ostatnými často odsudzovaní a nezmyselne kritizovaní pre slabú vôľu, lenivosť, neschopnosť ovládať sa v jedle, a sú zdrojom rôznych posmeškov a urážok.

Kampaň "útočí" predovšetkým na médiá, ktoré veľkou mierou prispievajú k prehlbovaniu diskriminácie obéznych. Vyzýva všetky médiá, aby obezitu zobrazovali spravodlivým a informatívnym spôsobom.

Ako sú ľudia, ktorí majú obezitu,  prezentovaní v médiách?

Zle padnúce oblečenie, konzumácia nevhodného jedla alebo povaľovanie sa pred TV je prezentované prevažne s fotografiami jedincov majúcich obezitu, zatiaľ čo pohybová aktivita, konzumácia zeleniny alebo prestížne povolania sú prezentované predovšetkým v spojitosti s neobéznymi jedincami. Jednoducho povedané, obézni vyzerajú ako "ťuťmáci", pôsobia smiešne alebo odpudivo.

Novinári majú možnosť využiť materiály z voľne dostupnej fotobanky a prezentovať tak obézneho jedinca ako plnohodnotné indivíduá.

http://www.imagebank.worldobesity.org/

Médiá však nie sú jediným problémom.

Existujú dôkazy o závažnej diskriminácii v zamestnaní. S diskrimináciou sa obézni stretávajú už u prijímacích pohovorov, v pracovných kolektívoch, váha sa odráža aj na výške platu alebo na vyššej miere prepúšťania.

Zlepšiť by sa mala tiež komunikácie a rokovania  (nielen) s pacientmi majúci obezitu zo strany zdravotníkov a lekárov. Prístup odborníkov má byť ústretový, bez predsudkov a odsudzovania. V opačnom prípade sa totiž jedinci vyhýbajú lekárskym prehliadkam a ich zdravotné problémy nie sú riešené včas a v raných štádiách ťažkostí.

Obezita je aj ochorením duše, a ak jedinci majúci obezitu trpia aj nechcenou sociálnou izoláciou, sú centrom posmeškov a urážok, táto situácia im nepomôže ich problémy efektívne riešiť.

Zakladateľka spoločnosti STOB Iva Málková pri svojej práci upozorňuje aj na problematiku diskriminácie a nabáda odborníkov  aj spolupracujúcich  kolegov na nutnosť empatie. "V jedných detských kúpeľoch na liečbu obezity sme sa napríklad stretli s tým, že deti zvolávali na obed pokrikom" obezity na obed ". To je samozrejme veľmi ponižujúce a je veľmi poškodzujúce takto deti nálepkovať. "

Počet obéznych jedincov rastie a často nie je na vine "lenivosť a pažravosť". Ľudskou činnosťou sa mení životné prostredie a aj zloženie potravín,  a vzniká tzv. obezitogénne prostredie, v ktorom počet obéznych jedincov narastá.

Celoročná kampaň ku  Svetovému dňu  obezity preto vyzýva aj vládne organizácie a zodpovedné organizácie, aby podporovali cenovú dostupnosť a prístup ku kvalitným potravinám,  a nabáda tiež k zodpovednému správaniu, starostlivosti  o životné prostredie a nepodporovanie ďalšieho rozvoja obezitogénneho prostredia.

Spoločnosť STOB už dlhé roky pomáha ľuďom chudnúť v priateľskom kolektíve  bez predpisovania striktných diét, správnych mier a indexov, s kľúčovým cieľom zvýšiť kvalitu života chudnúceho. Ako jedna z mála spoločností sa zameriava aj na podporu v obdobiach udržiavania si hmotnostných úbytkov.

Slovenskí lektori Stob-u vyškolení v metodike KBT majú možnosť si ponuku kurzov zdravého chudnutia umiestniť na našu web stránku.

 

Prihlásenie

Táto internetové stránky používajú súbory cookies. Viac informácií o použitých súboroch cookies a ako je možné zabrániť ich používaniu nájdete na stránke o ochrane osobných údajov.

mojstob.skNielen Alici, ktorá je hrdinkou nášho STOBklubáckého projektu "7 príbehov o chudnutí",sa podarilo schudnúť zdravo a natrvalo vďaka skupinovému kurzu.

kurzy skupinového chudnutia

Pridajte sa aj vy k tisícom spokojných účastníkov, ktorí schudli v kurzoch zdravého chudnutia pod vedením vyškolených lektorov Stobe 

kurzy zdravého chudnutia v bratislave