Glykemický index a redukcia hmotnosti

Pridané: 26.7.2018 11:59:30 Počet zobrazení: 381

26 Júl 2018

Ako dokáže glykemický index ovplyvniť hmotnosť

Glykemický index a redukcia hmotnosti

Glykemický index vyjadruje, ako ďaleko vychyľuje konzumácia danej potraviny hladinu cukru v krvi. Čím vyššiu hodnotu glykemického indexu potravina má, tým viac sa po jej požití rozkolíše hladina cukru v krvi.

Čím prudšie stúpa po požití potravy hladina cukru v krvi - (zvýši sa glykémia), tým je to pre chudnutie nevýhodnejšie. Vyplavuje sa hormón inzulín, ktorý podporuje ukladanie tuku v organizme. Nadmerný pokles hladiny cukru v krvi spôsobuje hypoglykémiu, ktorá je sprevádzaná nepríjemnými pocitmi podráždenosti, nervozity, pocitmi hladu a vedie k ďalšej konzumácii väčšinou sladkého, ktoré nás síce týchto nepríjemných pocitov zbavia, ale opäť rozkolíše výkyvy cukru v krvi.

Potraviny a strava s nízkym GI prispievajú ku kontrole váhy tým, že:

  • nespôsobujú kolísanie hladiny cukru v krvi zo všetkými negatívnymi dôsledkami
  • nevyvolávajú negatívne subjektívne pocity vrátane hladu - sacharidy s nízkym GI sú vstrebávané do krvi pomaly, a teda sa udržiava dlhodobo stála hladina cukru v krvi a medzi jedlami netrpia chudnúci hladom
  • podporujú pocity nasýtenosti - potraviny s nízkym GI sú väčšinou bohaté na vlákninu a vodu, majú veľký objem, pomalšiu vstrebateľnosť a vyššiu sýtivosť bez navýšenia energetického obsahu
  • zvyšujú citlivosť na inzulín - pokiaľ nie je nárazovo zvyšovaná hladina glykémie v dôsledku konzumácie potravín a pokrmov s vysokým GI, je potrebné menšie množstvo inzulínu pre jej korekciu, a tým sú bunky vnímavejší k jeho účinku
  • pomáhajú zvyšovať výkon pri duševných aktivitách rovnomerným zásobovaním mozgu glukózou - mozog je závislý na rovnomernom zásobovaní glukózou, pokiaľ nedostáva energiu, zhoršuje sa psychická výkonnosť
  • pomáhajú tým, ktorí sú zvyknutí riešiť stresy jedlom, najmä sladkosťami - ak sú chudnúci v strese a konzumujú potraviny s nízkym GI, je menšia pravdepodobnosť, že sa dostanú do kolotoča glykemickej hojdačky, kedy po konzumácii potravín s vysokým GI - väčšinou sladkostí - nasleduje hypoglykémia, ktorá duševné rozpoloženie vyvolané stresom ešte fyziologicky umocní.

Vo vzťahu k redukcii váhy možno povedať, že ak budú dvaja ľudia dodržiavať diétu s rovnakou energetickou hodnotou, je pravdepodobné, že schudne viac ten, ktorý bude jesť prevažne potraviny s nižším glykemickým indexom.

Hodnoty glykemického indexu jednotlivých potravín nájdete tu.

Preklad: Dr. Hana Vrabcová

Slovenskí lektori Stob-u vyškolení v metodike KBT majú možnosť si ponuku kurzov zdravého chudnutia umiestniť na našu web stránku.

 

Prihlásenie

Táto internetové stránky používajú súbory cookies. Viac informácií o použitých súboroch cookies a ako je možné zabrániť ich používaniu nájdete na stránke o ochrane osobných údajov.

mojstob.skNielen Alici, ktorá je hrdinkou nášho STOBklubáckého projektu "7 príbehov o chudnutí",sa podarilo schudnúť zdravo a natrvalo vďaka skupinovému kurzu.

kurzy skupinového chudnutia

Pridajte sa aj vy k tisícom spokojných účastníkov, ktorí schudli v kurzoch zdravého chudnutia pod vedením vyškolených lektorov Stobe 

kurzy zdravého chudnutia v bratislave