Glykemický index

Pridané: 26.7.2018 11:52:22 Počet zobrazení: 340

26 Júl 2018

Viete čo je to glykemický index a aká je jeho podstata?

Glykemický index

Pojem kilokalórií  alebo  kilojoulov je už dlhú dobu všeobecne známy, ale glykemický index sa stal populárnym pomerne nedávno, výskumy ohľadom glykemického indexu začali v 80. rokoch v Kanade.

Podstatou teórie glykemického indexu (GI) je zistenie, že niektoré sacharidy zvyšujú hladinu krvného cukru (glykémie) viac a iné menej. To možno vyjadriť pomocou glykemického indexu, ktorý určuje, ako zvyšuje konzumácia danej potraviny hladinu cukru v krvi. Predtým sa brala pre ovplyvnenie hladiny cukru v krvi do úvahy okrem iného zložitosť chemickej štruktúry. Za "rýchle cukry" boli považované tie, čo mali jednoduchú štruktúru (cukor do kávy) a zvyšovali údajne hladinu cukru v krvi rýchlejšie ako "pomalé cukry", kam boli zaradené polysacharidy (obilniny, zemiaky, ryža), ktorých zložená molekula musela byť pri trávení rozložená na cukor jednoduchý. Postupne však prax začala odhaľovať nové skutočnosti, že hľadisko zložitosti štruktúry neberie celkom do úvahy vplyv na glykémiu. Monosacharid fruktóza napríklad zvýši hladinu glykémie pomalšie ako niektoré polysacharidy (obsiahnuté napríklad v bielom pečive alebo ryži). Ovplyvnenie hladiny krvného cukru upresňuje práve glykemický index, ktorý je založený na porovnaní rozdielnych reakcií  hladiny cukru v krvi po konzumácii rovnakého množstva sacharidov v rôznom jedle.

Čím vyššiu hodnotu glykemického indexu má potravina, tým viac sa po jej požití rozkolíše  hladina cukru v krvi. Potraviny s vysokým GI zasýtia ihneď, ale na kratšiu dobu a v dôsledku prípadne následnej hypoglykémie sa čoskoro dostaví pocit hladu spolu s ďalšími negatívnymi prejavmi.

Dlhodobo konzumovaná strava s vysokým GI (bežné súčasné stravovanie väčšej časti českej populácie) je obvykle tiež stravou s vysokým obsahom energie a vo svojom dôsledku vedie k riziku ochorenia najmä metabolickým syndrómom  a diabetu II. typu.

Konzumácia potravín s nízkym glykemickým indexom je vhodná pre veľa ľudí. Okrem obéznych, by mali glykemickému indexu venovať pozornosť najmä  diabetici a ľudia, u ktorých sa v rodinách vyskytujú kardiovaskulárne ochorenia. Pre všetkých zdravých ľudí je konzumácia potravín s nízkym GI prevenciou pred civilizačnými ochoreniami. Výnimkou sú športovci, u ktorých je výhodnejšie konzumácia potravín s vyšším GI, jednak ako rýchly zdroj energie pred výkonom ,a potom na doplnenie energie a správnu regeneráciu po výkone.

Je treba tiež zobrať v úvahu, že každý človek je ináč citlivý na kolísanie hladiny cukru v krvi, a teda výber potravín s ohľadom na GI je pre každého človeka rôzne významný.

Ako ste na kolísanie hladiny cukru v krvi citliví vy

Hodnoty glykemického indexu jednotlivých potravín nájdete tu

Preklad: Dr. Hana Vrabcová

Slovenskí lektori Stob-u vyškolení v metodike KBT majú možnosť si ponuku kurzov zdravého chudnutia umiestniť na našu web stránku.

 

Prihlásenie

Táto internetové stránky používajú súbory cookies. Viac informácií o použitých súboroch cookies a ako je možné zabrániť ich používaniu nájdete na stránke o ochrane osobných údajov.

Európsky deň obezity 18.5.2019

európsky deň obezity | mojstob.sk

 

Cieľom je motivovať a podporovať ľudí s nadváhou a obezitou k zmene životného štýlu, zlepšiť svoje zdravie a kvalitu života a dosiahnuť a udržať si zdravú váhu.

Navštívte nás na dni otvorených dverí v Centre výživy a zdravia lekárne Hygeia v Bratislave a Fitness Raj v Novom Meste nad Váhom a v Poradni zdravia pri RÚVZ Zvolen

Od 14.5-17.5.2019 Vám vo vybraných lekárňach Benu vykonáme analýzu tela

Kompletné informácie o jednotlivých akciách nájdete na Európsky deň obezity