Čo jesť pred cvičením a čo jesť po ňom

Pridané: 30.7.2018 15:18:17 Počet zobrazení: 527

30 Júl 2018

Viete, aké sú vhodné potraviny pred a po cvičení?

Čo jesť pred cvičením a čo jesť po ňom

Prvou otázkou je, či patríte do skupiny, ktorá cvičí pre zvýšenie energetického výdaja, aby si mohla dopriať nejaký ten "koláčik" navyše?

Často v šatniach posilňovní počúvam hneď po skončení hodiny, ako sa  ženy  dychtivo a zaslúžene ponáhľajú na kávičku a tortičku.

Nie je to škoda? Nevyužiť tie hodiny driny, potu a mnohokrát aj prehovárania?

Dúfam, že patríte do tej druhej skupiny, teda je vám ľúto "nevyužiť" tú snahu, ktorú ste absolvovali a radšej hľadáte odpoveď, ako najlepšie snahu behom cvičenia zúročiť.

Pre maximálny športový výkon, zvyšovanie kondície, vytrvalosti, sily aj pre redukciu váhy je dôležité nielen to, čo jeme v čase okolo samotného cvičenia, ale úlohu zohráva strava už od samotného rána a v mnoha prípadoch aj deň pred cvičením a po ňom.

Pravidelný príjem živín rovnomerne rozložený v priebehu dňa významne prispieva k zvýšeniu fyzického výkonu a predchádzaniu únavy. Doplnenie energie po cvičení je dôležité pre správnu regeneráciu. So stravou sa dá aj efektívne hýbať tak, aby sa čo najviac podporilo chudnutie.

Čo jesť pred cvičením?

Vždy záleží na tom , v ktorú časť dňa pohybovú aktivitu vykonávate, ale v každom prípade si môžete cca 1-3 hodiny pred cvičením dať klasické väčšie jedlo, teda raňajky, obed alebo večeru, ale dávajte pozor, aby nešlo o ťažko stráviteľné jedlá, ktoré by tráviaci trakt zaťažovali aj 4 hodiny po jedle. Pokojne si môžete dopriať kombináciu zložených sacharidov s primeraným obsahom vlákniny, bielkoviny a primerané množstvo tuku.

čo jesť pred a po cvičení

Vždy však záleží na individuálnej tolerancii a je možné, že 1 hodinu pred cvičením by vám plná porcia hlavného jedla nerobila dobre. Potom je vhodné zvoliť ľahšiu desiatu zloženú z dobre stráviteľných potravín a s nižším obsahom tuku. Vhodným príkladom desiatej pred cvičením je napr. 1 kus ovocia s malým mliečnym výrobkom, veľmi vhodný je napr. banán s jogurtom alebo domáca ryžová kaša s jablkom. Jedlo pred cvičením môže byť bohatšie na sacharidy, a to najmä ak ste zvyknutí športovať ráno a ide o vaše prvé jedlo za deň. V prípade, že chcete športovať ihneď po prebudení, zaraďte aspoň ovocné smoothie, sladký jogurt alebo ovocnú alebo raw tyčinku.

Čo jesť po cvičení?

Jedlo po cvičení závisí na dobe a type cvičenia , a tiež na vašom cieli. Vrcholový športovec je na tom určite inak ako rekreačný športovec, ktorý aktivitu vykonáva s hlavným cieľom redukcie hmotnosti.

čo jesť po cvičení

Pre správnu regeneráciu je treba doplniť po výkone sacharidy, aby bola zaistená obnova glykogénu a telo bolo pripravené napríklad hneď nasledujúci deň opäť vykonávať pohybovú aktivitu. Ak je vaším cieľom redukcia hmotnosti, môžete desiatu o 1-2 hodiny odložiť, ale pamätajte, že spomalíte regeneráciu svalov, a tá potom môže trvať dlhšie ako 24 hodín. Neskôr po výkone (cca 60-120 minút) si môžete dať jedlo podľa dennej doby, teda klasický obed či večeru. Pamätajte však na to, že večerať by ste mali zhruba 3 hodiny pred spaním. Ak športujete večer a skoro chcete ísť spať, voľte po športe ľahšiu večeru, napríklad cestovinový šalát s tuniakom a zeleninou. V každom prípade je však potrebné medzi športom a spánkom zaradiť aspoň menšie jedlo, ktoré bude obsahovať aj malú porciu prílohy, postačí napríklad aj knäckebroty s tvarohovou nátierkou alebo cottage.

Preklad: Dr. Hana Vrabcová

 

Slovenskí lektori Stob-u vyškolení v metodike KBT majú možnosť si ponuku kurzov zdravého chudnutia umiestniť na našu web stránku.

 

Prihlásenie

Táto internetové stránky používajú súbory cookies. Viac informácií o použitých súboroch cookies a ako je možné zabrániť ich používaniu nájdete na stránke o ochrane osobných údajov.

mojstob.skNielen Alici, ktorá je hrdinkou nášho STOBklubáckého projektu "7 príbehov o chudnutí",sa podarilo schudnúť zdravo a natrvalo vďaka skupinovému kurzu.

kurzy skupinového chudnutia

Pridajte sa aj vy k tisícom spokojných účastníkov, ktorí schudli v kurzoch zdravého chudnutia pod vedením vyškolených lektorov Stobe 

kurzy zdravého chudnutia v bratislave