Späť

Čítať obaly sa oplatí

Pridané: 24.9.2018 16:17:02 Počet zobrazení: 371

24 September 2018

Podľa európskeho nariadenia má označovanie potravín jasné pravidlá. My vás s niektorými z nich oboznámime a upozorníme, čomu venovať pri čítaní obalov najviac pozornosti.

Čítať obaly sa oplatí

Zloženie

Za nadpisom "zloženie" sa na potravine uvádzajú všetky zložky zoradené zostupne podľa množstva, v ktorom boli použité pri výrobe potraviny. Na prvom mieste je teda spravidla uvedená zložka, ktoré je vo výrobku obsiahnuté najviac.

Uvádzajú sa nielen hlavnej suroviny, ale aj prídavné látky (čiže aditíva), arómy, nutričné ​​faktory s významným biologickým účinkom ako vitamíny, minerálne látky, aminokyseliny, špecifické mastné kyseliny a pod.

Ako čítať informácie na obaloch

Podľa celkového zoznamu i poradie uvedených zložiek možno teda celkom dobre odhadnúť kvalitu potraviny.

Aké suroviny sa objavujú na popredných miestach?

Napríklad u mäsového výrobku vyžadujte na prvom mieste mäso a u celozrnného pečiva hľadajte zase celozrnnú múku. Ak je vo výpočte na prvom mieste uvedený cukor, voda alebo tuk (a nejedná sa zrovna o potravinu, kde by sa to očakávalo), je lepšie sa týmto potravinám vyhnúť.

Koľko zložiek potravina obsahuje a sú všetky naozaj nutné?

Vždy je lepšie dávať prednosť základným potravinám a dlhý zoznam zložiek môže všeličo značiť o kvalite potraviny.

Treba sa báť "éčok"?

Prídavné látky, čiže "Éčka" sú v bežne konzumovaných množstvách bezpečná, kód E potvrdzuje, že látka prešla testami nezávadnosti. Niektoré prídavné látky sú pre výrobu bezpečných potravín dokonca nevyhnutné (napr. Niektoré konzervanty v mäsových výrobkoch). Avšak mnohokrát je ich použitie zbytočné a len maskuje horšiu kvalitu potraviny. Potraviny, ktorých zloženie číta nekonečný zoznam zložiek vrátane veľkého množstva prídavných látok, je preto lepšie nechať v regáloch. Jednak nie je presne vyskúmané, ako dané látky pôsobia pohromade a ako už bolo povedané, veľakrát to svedčí o horšej kvalite potraviny.

Ako správne čítať informácie na obaloch potravín

Označovanie  alergénnych látok

Pokiaľ trpíte niektorými z potravinových alergií alebo iným ochorením, je pre vás nezbytne nutné sledovať prítomnosť alergénov. V rámci zloženia potraviny musí byť zvýraznená (napr. typom písma) prípadná prítomnosť alergénnej zložky. Týka sa to predovšetkým obilnín, ktoré obsahujú  lepok, korýšov, vajec, rýb, arašidov, sójových bobov, mlieka, orechov, zeleru a niektorých semien.

Výživové údaje

Na všetkých balených potravinách (až na pár výnimok, ako je voda, alkoholické nápoje, žuvačky,  apod.) musia byť od decembra 2016 uvedené výživové údaje. Sledovať túto tabuľku (prípadne počet) je tak isto dôležité ako sledovať zoznam zložiek, informuje nás spolehľahlivo o obsahu základných aj niektorých  rizikových živín.  

 povinné údaje:

  • energetická hodnota (kJ/kcal)
  • tuky (g)
    • z toho nasýtené mastné kyseliny
  • sacharidy (g)
    • z toho cukry
  • bielkoviny (g)
  • soľ (g)

Okrem povinných údajov môžete na výrobkoch nájsť aj údaje nepovinné, o ich uvádzaní na obale rozhoduje výrobca.

dobrovoľné údaje:

  • mononenasýtené mastné kyseliny
  • polynenasýtené mastné kyseliny
  • polyalkoholy
  • škroby
  • vláknina
  • vitamíny a minerálne látky

 

Ako  vyberať potraviny podľa výživových údajov?

Výživové údaje uvedené na obaloch potravín

Zamerajte sa predovšetkým  na obsah rizikových živín, vyberajte potraviny, které majú:

  • čo najnižší obsah nasýtených mastných kyselín
  • čo najnižší obsah cukru
Pod pojmom cukry sú zahrnuté ako cukry pridané, tak tie, ktoré sú prirodzenou súčasťou danej potraviny. Nenechajte sa preto zmiasť, že napríklad aj v bielom jogurte na nejaké cukry narazíte. Nejedná sa však o cukry pridanej, ale prirodzene sa vyskytujúce laktózu.
  •  čo najnižší obsah soli
Predtým ste sa mohli stretnúť aj s údajom o obsahu sodíka, teraz sa uvádza vždy obsah soli (uvedená hodnota vyjadruje obsah ekvivalentu soli vypočítaný podľa vzorca: soľ = sodík x 2,5). Obsah soli v potravine sa nestanovuje len ako množstvo sodíka pochádzajúceho z chloridu sodného (soli), ale ako celkové množstvo sodíka vyskytujúceho sa v potravine zo všetkých zložiek. Soľ teda podľa značenia môžete nájsť aj v potravinách, ktoré soľ ako takú neobsahujú, ale jej zdrojom je napríklad prirodzene sa vyskytujúci sodík, ktorý je na soľ prepočítaný podľa vyššie uvedeného vzorca.
  • čo najvyšší obsah vlákniny (ak je uvedený)
Ak sa snažíte redukovať svoju hmotnosť, okrem vyššie uvedeného dávajte prednosť potravinám:
  • s nižšou energetickou hodnotou
  • s nižším celkovým obsahom tuku a sacharidov
  • s vyšším podielom bielkovín
Údaje na 100 g či na porciu? A čo to vôbec je tá porcia?
Aby bolo ľahšie porovnať medzi sebou výživové hodnoty rôzne veľkých balenie potravín, sú údaje vždy vzťahu k 100 g alebo 100 ml výrobku, a to aj pre potraviny balené po jednotlivých porciách
čítajte údaje na obaloch
Obsah živín možno vyjadriť aj na jednu porciu alebo stravnú jednotku. Tieto údaje môžu byť pre lepšiu predstavu zákazníka uvedené navyše spoločne s hodnotami vyjadrenými vo vzťahu k 100 g alebo 100 ml výrobku, ktoré sa musia uvádzať vždy. Ak sú uvedené údaje vzťahujúce sa k porciu, musí byť na etikete vyznačená aj veľkosť porcie (alebo jednotky spotreby) a zároveň musí byť uvedený aj počet porcií alebo jednotiek obsiahnutých v balení. Porcia a jednotka sa uvádzajú na obale v tesnej blízkosti označenia výživovej.
Okrem tohto štandardného spôsobu vyjadrenia ide obsah živín vyjadriť aj ako percentuálny podiel referenčných príjmov na 100 g alebo 100 ml, alebo na jednu porciu či jednotku spotreby.
Tieto hodnoty sú platné pre priemernú dospelú osobu s denným príjmom 8 400 kJ / 2 000 kcal, čo musí byť na obale tiež vyjadrené.
Minimálna trvanlivosť a použiteľnosť
Dôležité je venovať pozornosť aj trvanlivosti výrobku, tá sa môže značiť dvoma spôsobmi:
Dátum minimálnej trvanlivosti (DMT)
"Minimálna trvanlivosť do ..."
• uvádza sa na potravinách trvanlivejšieho charakteru, po uplynutí DMT môžu byť výrobky predávané, ale musí byť ponúkané oddelene s jasným označením
Po miernom prekročení DMT sú potraviny pri správnom skladovaní zdravotne nezávadné a nie je nutné ich ihneď vyhadzovať!
Nutričné hodnoty

Dátum použiteľnosti

"Spotrebujte do ..."
• uvádza sa na potravinách s kratšou trvanlivosťou, náchylných ku skazeniu (napr. Mäso, mäsové výrobky, mlieko, mliečne výrobky, nátierky)
• po uplynutí uvedeného dátumu nesmie byť výrobky predávané alebo ponúkané zadarmo
Dátum použiteľnosti alebo minimálnej trvanlivosti vymedzuje maximálnu dobu, po ktorú si potravina zachováva svoje špecifické vlastnosti a spĺňa požiadavky na zdravotnú nezávadnosť.
Ako na šikovný nákup potravín?

Nakupujeme s rozumom
Konkrétne rady, ako vyberať potraviny z rôznych potravinových kategórií, na čo si dať pozor a ako nenaletieť výrobcom, nájdete v knihe Nakupujeme s rozumom, varíme s chuťou. Knihu zakúpite ľahko na našom e-shope.
Ďalšie údaje

Údajov na obale potraviny je ešte oveľa viac, určite sa oplatí sledovať aj netto množstvo potraviny (nie vždy väčší obal znamená aj väčšie množstvo potraviny), názov potraviny (čokoláda musí byť čokoláda, jogurt musí byť jogurt a pod.), U niektorých potravín nás bude zaujímať aj krajiny pôvodu alebo napríklad podmienky uchovávania alebo správneho použitia.
Obaly sú jednoducho veda a je dôležité im správne porozumieť a hlavne im venovať pozornosť.

Hlavné rada na záver teda znie: Čítajte obaly, venujte pozornosť tomu, čo nakupujete, a nehádžte len bezmyšlienkovite do košíka všetko, čo má pekný obal alebo ich práve v akcii!

Slovenskí lektori Stob-u vyškolení v metodike KBT majú možnosť si ponuku kurzov zdravého chudnutia umiestniť na našu web stránku.

 

Prihlásenie

Táto internetové stránky používajú súbory cookies. Viac informácií o použitých súboroch cookies a ako je možné zabrániť ich používaniu nájdete na stránke o ochrane osobných údajov.

mojstob.skNielen Alici, ktorá je hrdinkou nášho STOBklubáckého projektu "7 príbehov o chudnutí",sa podarilo schudnúť zdravo a natrvalo vďaka skupinovému kurzu.

kurzy skupinového chudnutia

Pridajte sa aj vy k tisícom spokojných účastníkov, ktorí schudli v kurzoch zdravého chudnutia pod vedením vyškolených lektorov Stobe 

kurzy zdravého chudnutia v bratislave