Bielkoviny v redukčnom jedálničku

Pridané: 27.7.2018 14:25:01 Počet zobrazení: 449

27 Júl 2018

Bielkoviny sú pri chudnutí nepostradateľným pomocníkom

Bielkoviny v redukčnom jedálničku

Vďaka optimálnemu príjmu v kombinácii s vhodnou pohybovou aktivitou si vďaka nim udržíte svalovú hmotu a chudnúť budete prevažne tuk.

Navyše majú zo základných živín najväčšiu sýtiacu schopnosť. Pri dostatočnom príjme bielkovín v kombinácii s primeraným príjmom vhodne zvolených sacharidov nebudete pociťovať hlad.

Bielkoviny sú jednou z najdôležitejších zložiek našej stravy. Rovnako tak ako pre staviteľa je najdôležitejší stavebný materiál, pre ľudské telo sú týmto stavebným materiálom práve bielkoviny. A v organizme plnia aj mnoho ďalších funkcií. Základné informácie o bielkovinách sa dozviete tu.

Príjem kvalitných bielkovín je dôležitejší o to viac práve v prípadoch redukčnej diéty, kedy máme znížený energetický príjem a telo v prípade potreby využije na pokrytie energetických potrieb bielkoviny. Telo je veľmi múdro vybavené šetriacimi mechanizmami pre prípady zníženého energetického príjmu. Pokiaľ pri redukčnej diéte veľmi radikálne znížite denný energetický príjem, alebo extrémne zvýšite energetický výdaj, v najhoršom neuváženom prípade zvolíte hladomor, telo sa postupne prepína na úsporný režim a spomalí svoj bazálny metabolizmus. Napríklad veľa energie človek vydá na tvorbu tepla (termoreguláciu) tým, že telo zníži tvorbu tepla, ušetrí palivo. Preto ľuďom, ktorí chudnú, býva často zima. Ďalším veľmi dôležitým faktorom je činnosť svalovej hmoty. Vaše svaly čerpajú množstvo energie k svojim funkciám a to pre telo pri zníženom energetickom príjme nie je žiaduce, preto sa telo snaží svalovú hmotu odbúravať.

Teraz je vám teda jasné, prečo sú bielkoviny pre redukčnú diétu veľmi dôležité a ich dostatočné zastúpenie v jedálničku spoločne s vhodne zvolenou pohybovou aktivitou zabráni väčšiemu úbytku svalovej hmoty.

Či váš jedálniček obsahuje dostatočné množstvo bielkovín, si môžete strážiť  pomocou programu Sebakoučing.

Odporúčaný denný príjem bielkovín:

Bielkoviny by pri redukčnej diéte mali tvoriť cca 30% celkového energetického príjmu, ak prevedieme  toto množstvo na gramy, ide o množstvo 1 g bielkovín na kg optimálnej telesnej hmotnosti. Je však dôležité dbať aj na kvalitu prijatých bielkovín, v jedálničku by mali byť zastúpené  rastlinné aj živočíšne bielkoviny, optimálne v pomere 1: 1.

Rastlinné zdroje bielkovín

Bielkoviny v potravinách rastlinného pôvodu sú neplnohodnotné, vhodnou kombináciou rôznych potravín (najmä strukovín a obilnín) možno však dosiahnuť zabezpečenie všetkých esenciálnych aminokyselín. Výhodou rastlinných zdrojov bielkovín je to, že majú väčšinou nízky obsah tuku a ďalej obsahujú vlákninu a rad ochranných látok. Bohatým zdrojom bielkovín sú strukoviny, najmä sója, ale aj ostatné druhy strukovín. Obilniny obsahujú bielkovín menej, ale vzhľadom k častejšie konzumácii sú v našej strave tiež významným zdrojom bielkovín.

Živočíšne zdroje bielkovín

Ich výhodou je vyšší podiel esenciálnych aminokyselín (sú označované ako plnohodnotné).

Nevýhodou je, že zo sebou prinášajú často aj veľké množstvo tuku a cholesterolu, preto je treba klásť dôraz na prísun predovšetkým nízkotučných zdrojov - chudé bravčové a hovädzie mäso, hydina bez kože, králik, šunka, zverina, vajcia (predovšetkým bielky), nízkotučné syry , nízkotučné alebo polotučné mliečne výrobky, tvaroh a pod. Vhodným zdrojom sú aj ryby, ktoré ak obsahujú aj vyššie množstvo tuku, tak sa ide o tuk s vhodným zložením. 

Preklad: Dr. Hana Vrabcová

Slovenskí lektori Stob-u vyškolení v metodike KBT majú možnosť si ponuku kurzov zdravého chudnutia umiestniť na našu web stránku.

 

Prihlásenie

Táto internetové stránky používajú súbory cookies. Viac informácií o použitých súboroch cookies a ako je možné zabrániť ich používaniu nájdete na stránke o ochrane osobných údajov.

Povianočný kurz zdravého skupinového školeniakurzy skupinového chudnutia

od 15.1.2020 do 18.3.2020

Miesto: 
Centrum výživy a zdravia Hygeia,
Budovateľská 6
82108, Bratislava 

Lektor: Hanka Vrabcová

 

kurzy zdravého chudnutia v bratislave