Bielkoviny

Pridané: 25.7.2018 09:07:11 Počet zobrazení: 441

25 Júl 2018

Všetko, čo ste vedeli a nevedeli o bielkovinách

Bielkoviny

Bielkoviny čiže proteíny sú základnými stavebnými látkami nášho organizmu, sú využívané pre tvorbu a obnovu buniek, sú súčasťou enzýmov a niektorých hormónov a plnia rad ďalších dôležitých funkcií. Vo výnimočných prípadoch môžu byť bielkoviny využívané ako zdroj energie. Bielkoviny sa skladajú z veľkého množstva podjednotiek, ktoré sa nazývajú aminokyseliny. Aminokyselín, ktoré tvoria bielkoviny, tzv. proteinogénných aminokyselín, sa v prírode vyskytuje 20.

Aminokyseliny môžeme rozdeliť na esenciálne a neesenciálne. Esenciálne aminokyseliny sú také, ktoré si organizmus nie je schopný sám vyrobiť a musí ich prijímať v potrave. Naopak neesenciálne je schopný si vytvoriť z iných aminokyselín a ich nedostatok v strave nijako významne neškodí. Bielkoviny, ktoré majú z hľadiska potrieb organizmu optimálne zloženie esenciálnych aminokyselín, nazývame plnohodnotné. Zdrojom týchto bielkovín sú najmä potraviny živočíšneho pôvodu - vajcia, mäso, mliečne výrobky.

Bielkoviny rastlinného pôvodu a niektoré živočíšne (napr. väzivové proteíny) sú neplnohodnotné, avšak vhodnou kombináciou rastlinných bielkovín môžeme dosiahnuť charakteru bielkovín plnohodnotných. Významnými zdrojmi rastlinných bielkovín sú predovšetkým strukoviny, ďalej zemiaky, orechy a obilniny. Optimálny pomer bielkovín rastlinného a živočíšneho pôvodu v strave je 1: 1.

Aj pri vegetariánskej strave možno zabezpečiť dostatočný príjem všetkých esenciálnych aminokyselín, najmä nie je problém, ak sú v jedálničku obsiahnuté mliečne výrobky a vajcia. U vegánskej stravy je to však trochu zložitejšie a je nutné jedálniček zostavovať veľmi ostražito. Vegánska strava je absolútne nevhodná pre deti a tehotné a dojčiace ženy. Problémom u vegánskej stravy môže byť navyše nedostatok niektorých vitamínov (B 12, vitamín D) a minerálnych látok (Fe, Ca), ktoré sú obsiahnuté prevažne v potravinách živočíšneho pôvodu.

Minimálna denná potreba bielkovín u zdravého dospelého človeka je 0,6 g plnohodnotných bielkovín na kilogram telesnej hmotnosti, pokiaľ je hodnota nižšia, môžu už nastať vážne zdravotné problémy. Väčšinou však neprijímame len plnohodnotné bielkoviny, a preto je optimálna denná potreba bielkovín vyššia, cca 1 g na kg optimálnej telesnej hmotnosti. Ešte vyšších hodnôt dosahujú potreby u detí, tehotných a dojčiacich žien a športovcov.

Bielkoviny by mali u dospelého človeka tvoriť 10-30% celkového denného energetického príjmu. Vyššie percento bielkovín (30%) je nutné pri nižšom celkovom energetickom príjme, teda napr. pri chudnutí.

Energetická hodnota 1 g bielkovín je 17 kJ.

Preklad: Dr. Hana Vrabcová

Slovenskí lektori Stob-u vyškolení v metodike KBT majú možnosť si ponuku kurzov zdravého chudnutia umiestniť na našu web stránku.

 

Prihlásenie

Táto internetové stránky používajú súbory cookies. Viac informácií o použitých súboroch cookies a ako je možné zabrániť ich používaniu nájdete na stránke o ochrane osobných údajov.

mojstob.skNielen Alici, ktorá je hrdinkou nášho STOBklubáckého projektu "7 príbehov o chudnutí",sa podarilo schudnúť zdravo a natrvalo vďaka skupinovému kurzu.

kurzy skupinového chudnutia

Pridajte sa aj vy k tisícom spokojných účastníkov, ktorí schudli v kurzoch zdravého chudnutia pod vedením vyškolených lektorov Stobe 

kurzy zdravého chudnutia v bratislave