Ako zvíťaziť nad sladkosťami v našom jedálničku

Pridané: 27.7.2018 14:33:10 Počet zobrazení: 356

27 Júl 2018

Úloha cukrov v našom živote

Ako zvíťaziť nad sladkosťami v našom jedálničku

Problémom je, že sladkosti milujeme a zároveň si ich pri chudnutí odopierame. Tým sa dostávame do stresu, ktorý zajedáme sladkým, a tak to ide stále dookola. Sladké je výborným a lacným zdrojom energie, je ľahko dostupné a mimoriadne uspokojuje aj naše chuťové bunky. Navyše je v psychologickej nadstavbe spájané s niečím príjemným, milým. Sladké funguje v mnohých rodinách aj ako odmena. Dáva sa deťom za dobré správanie alebo preto, aby od nich bol na chvíľu pokoj. Dospelí si ho doprajú pri riešení záťažových situácií či k umocneniu pohody (čítanie kníh, televízie).

Problémom väčšiny sladkostí nie je len vysoký obsah cukru, ale aj tuku a vďaka tomu majú aj vysokú energetickú hodnotu. Sladkosti nám teda väčšinou prinášajú len veľa energie a takmer žiadne priaznivé živiny.

Ako teda sladké úspešne obmedziť?

Nezajedajte svoje problémy a stres sladkosťami.

Ak riešite sladkosťami závažné problémy, riešte v prvom rade za pomoci odborníka samotný problém.

- Odstráňte sladkosti zo svojho dosahu.

- Pokúste sa pocit ľubovôle zo sladkého nahradiť inou príjemnou činnosťou.

- Dodržujte pravidlo, že v stave najvyššieho rozrušenia nebudete jesť sladké, prípadne si ho doprajete až po poklese napätia, ktoré bude zákonite fyziologicky klesať s časom aj bez konzumácie sladkého.

Nekonzumujte potraviny s vysokým glykemickým indexom

- Za nezvládnuteľnými chuťami na sladké môže tiež často rozkolísaná hladina glykémie, ktorá vzniká v dôsledku nevhodne zostaveného jedálnička.

- Dávajte prednosť potravinám s nízkym glykemickým indexom, ktoré veľké výkyvy glykémie nespôsobujú.

Viac o glykemickom indexe.

Sladkosti v jedálničku

Nájdite si vhodnejšie alternatívy maškrtenia

Snažte sa hľadať zdravšie maškrtenie s vhodnejším nutričným zložením (nižší obsah cukru a tuku, vyšší obsah bielkovín, vlákniny).

Ak nemôžete odolať chuti na sladké, môžete občas využívať neenergetické sladidlá.

Sladkosti ako tyčinky, sušienky a pod. môžete nahradiť proteínovými tyčinkami alebo niekoľkými štvorčekmi kvalitnej horkej čokolády.

Zákusky a torty vyberajte bez maslových krémov a poliev - so želatínou, s ovocím, so snehom.

Nenechajte sa zmiasť sušienkami a oplátkami bez cukru, znamená to väčšinou len to, že namiesto sacharózy je použitá fruktóza, ktorá obsahuje takú istú energiu.

Ak ste milovníkmi sladkého, napríklad čokolády, a žiadne náhrady vás dostatočne neuspokoja, občas si svoju obľúbenú sladkosť plánovane doprajte, tešte sa z nej a pomaly ju bez výčitiek vychutnajte.

Preklad: Dr. Hana Vrabcová.

Slovenskí lektori Stob-u vyškolení v metodike KBT majú možnosť si ponuku kurzov zdravého chudnutia umiestniť na našu web stránku.

 

Prihlásenie

Táto internetové stránky používajú súbory cookies. Viac informácií o použitých súboroch cookies a ako je možné zabrániť ich používaniu nájdete na stránke o ochrane osobných údajov.

mojstob.skNielen Alici, ktorá je hrdinkou nášho STOBklubáckého projektu "7 príbehov o chudnutí",sa podarilo schudnúť zdravo a natrvalo vďaka skupinovému kurzu.

kurzy skupinového chudnutia

Pridajte sa aj vy k tisícom spokojných účastníkov, ktorí schudli v kurzoch zdravého chudnutia pod vedením vyškolených lektorov Stobe 

kurzy zdravého chudnutia v bratislave