Späť

Ako si vybrať tú správnu zmrzlinu ?

Pridané: 24.6.2019 08:15:43 Počet zobrazení: 20

24 Jún 2019

Na trhu existuje nespočetné množstvo druhov zmrzliny. Ako si vybrať takú, ktorá bude nielen chutná, ale aj prospešná nášmu telu?

Ako si vybrať tú správnu zmrzlinu ?

Napriek tomu, že niektoré druhy zmrzlín nám skutočne neprinesú nič iné ako cukor a tuk, mali by sme vyberať tie, ktoré nám ponúknu aj niečo navyše. Pretože aj zmrzliny, ktoré sú svojím zložením vyhovujúce a obsahujú aj priaznivé živiny, existujú. Len je potrebné starostlivo vyberať. Lenže ako na to?

Vhodný  výber zmrzliny

V prípade balených zmrzlín nám dosť napovie údaje na ich obale. Sústrediť by sme sa mali najmä na zloženie, nutričné ​​hodnoty, veľkosť balenia. V zložení zmrzlín je veľký rozdiel. Vyberajte si také zmrzliny, ktoré obsahujú kvalitné suroviny - mlieko, tvaroh, jogurt, ovocie či ovocné šťavy, kakao, orechy. Ako už bolo povedané, vyvarovať by sme sa radšej mali zmrzlín s vysokým podielom rastlinného (najčastejšie kokosového) tuku, vhodné nie sú ani zmrzliny, pri ktorých je v zložení  na prvých miestach uvedená voda a cukor.

U kopcovitých alebo točených zmrzlín to máme samozrejme o niečo zložitejšie a často sa o ich zložení príliš veľa informácií nedozvieme. V ponuke slovenských zmrzlín predávaných do kornútov sme ešte sveta, najmä talianskeho, nedosiahli. U nás sa ide väčšinou o zmrzliny pripravované z polotovarov, v ktorých chýba čerstvé ovocie, ale aj smotana, vajcia a mnoho ďalších prísad, ktoré robí zmrzlinu umeleckým dielom, často však tiež kalorickou bombou. Avšak kvalitné zmrzliny pomaly získavajú na popularite a môžeme ich už kúpiť na mnohých miestach. Zmrzliny predávané na ulici alebo v cukrárni či kaviarni sa môžu svojim zložením veľmi líšiť podľa toho, či sa používajú priemyselné zmesi alebo sa pripravujú podľa vlastných receptúr. Skúste sa teda na zloženie opýtať obsluhy a uvidíte, či uspejete.

 o zmrzline blog Mojstob.sk

 

Keď si chcete pochutiť na zmrzline, vyberajte si vhodný druh v rozumnom množstve. Rozhodne neoľutujete, keď budete kupovať menšie balenie alebo si poviete o menší kopček - platí heslo "vychutnáte si väčšinou len prvý kúsok, ďalšie sú už zotrvačnosť". Vždy sú lepšie zmrzliny bez polevy, u zmrzlín s polevou voľte aspoň takú, ktorá je vyrobená naozaj z čokolády, a nie zo stuženého tuku. Z hľadiska výživového sú najvhodnejšie tie zmrzliny, ktoré obsahujú tvaroh alebo jogurt. Dajte pozor,  aby neobsahovali väčšie množstvo tuku a zbytočne veľa cukru.

Tvarohová zmrzlina je českou špecialitou, inde vo svete ju väčšinou nenájdete. Naopak veľmi obľúbené a rozšírené sú zmrzliny jogurtové. Ak sú vyrobené naozaj z jogurtu a nejde len o jogurtovú príchuť, tak môžu byť tiež nutrične veľmi hodnotné a dodať nám aj nezanedbateľné množstvo vápnika, plnohodnotných bielkovín a probiotických kultúr.

Voliť môžete aj zmrzliny ovocné, ideálne také, ktoré obsahujú okrem vody a cukru tiež čo najvyšší podiel ovocnej zložky.

Zmrzlina ako desiata?

Pokiaľ si v lete budete chcieť miesto klasickej desiatej pochutiť na zmrzline, voľte radšej menšie balenie menej tučnej tvarohovej, jogurtovej alebo ovocnej zmrzliny s malým množstvom pridaného cukru a vyšším podielom ovocia v hodnote okolo 400 kJ. Tiež si môžete dopriať aj jeden kopček alebo menšiu porciu kvalitnej točenej zmrzliny.

Menšia zmrzlina s energetickou hodnotou 400-500 kJ sa energeticky vyrovná napríklad dvom sušienkam, polovici čokoládovej tyčinky, 3,5 kockám čokolády, menej ako polovici šišky, tretine čokoládového muffinu alebo jednej müsli tyčinke. Nebojte sa teda občas zmrzlinu zaradiť na desiatu!

 

zmrzlina ledňáček  zmrzlina bigmilk  točená zmrzlinazmrzlina míša

            

A ako je možné, že má zmrzlina menej energie ako ostatné sladké pochúťky? Vďaka vysokému obsahu vody v zmrzline a jej našľahanej konzistencii je výsledný obsah kilojoulov, cukru a tuku ďaleko menší než u pochúťok, ako je čokoláda, sušienka alebo sladké pečivo. Tie obsahujú len minimum vody, a preto sú oveľa koncentrovanejším zdrojom energie a živín.

Dnes sa vyrábajú zmrzliny v podstate z čohokoľvek. Ochutnať môžete aj zmrzlinu zo zeleniny, napríklad zo zeleru, špargle či tekvice, ale tiež ryžovú zmrzlinu, zmrzlinu z čaju alebo s ďalšími zaujímavými príchuťami, ako sú sladké drievko, levanduľová, zázvorová, bazalková alebo napríklad parmezánová.

A akej dávate prednosť vy? :-)

Autor: Hana Málková

Preklad: Hanka Vrabcová

Slovenskí lektori Stob-u vyškolení v metodike KBT majú možnosť si ponuku kurzov zdravého chudnutia umiestniť na našu web stránku.

 

Prihlásenie

Táto internetové stránky používajú súbory cookies. Viac informácií o použitých súboroch cookies a ako je možné zabrániť ich používaniu nájdete na stránke o ochrane osobných údajov.

mojstob.skNielen Alici, ktorá je hrdinkou nášho STOBklubáckého projektu "7 príbehov o chudnutí",sa podarilo schudnúť zdravo a natrvalo vďaka skupinovému kurzu.

kurzy skupinového chudnutia

Pridajte sa aj vy k tisícom spokojných účastníkov, ktorí schudli v kurzoch zdravého chudnutia pod vedením vyškolených lektorov Stobe 

kurzy zdravého chudnutia v bratislave