Späť

Ako sa začať (znova) hýbať

Pridané: 6.2.2019 15:14:25 Počet zobrazení: 601

06 Február 2019

Pre to, aby sme začali robiť niečo dobré pre svoje zdravie, nie je nikdy neskoro.

Ako sa začať (znova) hýbať

Caesar je známy svojím výrokom: "Prišiel som, videl som, zvíťazil som." Tieto slová bohužiaľ nemusia platiť v prípadoch, keď sa pokúšame o začiatok alebo návrat k pravidelnej pohybovej aktivite.

Dôvody?

Neprídem, nevidím a rovno to vzdám, pretože viem, že moja kondícia, svižnosť  aj obratnosť na tom nie sú celkom najlepšie a predstava, že vyrazím niekde do fitka plného svalovcov, sa mi dosť prieči.

Prišiel som, videl som, ale po prvej lekcii to vzdám, pretože zistenia o nevalnom stave mojej kondície, obratnosti aj svižnosti ma natoľko odradili, že už ma "TAM" nikto neuvidí. Navyše ma ešte týždeň potom bolí celé telo!

Riešenie?

Aj v prípade pohybovej aktivity si dávajte reálne ciele a zvoľte si vhodný druh pohybovej aktivity, teda taký, ktorý bude baviť práve vás. Je celkom jedno, či to bude vonku na čerstvom vzduchu, doma alebo v telocvični, či to bude o samote, s kamarátkou alebo v skupine "cudzích" ľudí.

Ak ste sa naozaj dlho aktívne nehýbali, alebo máte zdravotné problémy, konzultujte svoje odhodlanie začať sa hýbať s lekárom, ktorý vám odporučí vhodný typ aj intenzitu pohybovej aktivity.

Porozmýšľajte, aká pohybová aktivita sa Vám kedysi páčila, čo radi robíte, či máte náladu na kolektív a pod. a ušite si výber pohybovej aktivity pre seba na mieru.

A v prípade, že  nemáte žiadne skúsenosti s pohybom, alebo len malé, potom skúšajte a hľadajte, čo vám najlepšie sadne.

Dôležité je zvoliť si primeranú frekvenciu a intenzitu pohybu. Ak ste sa doteraz nehýbali, postačí začať napr. 2x týždenne s chôdzou. Ak je pohyb už bežnou súčasťou Vášho života, pridajte si aktivitu navyše alebo zvýšte intenzitu cvičenia.

správne cvičenie metódou STOB

Radšej nepočítajte s tým, že to bude od prvej lekcie príjemné. Pohyb bezpochyby prináša ľudskému telu celý radu pozitívnych účinkov. Tieto účinky ale nemusíme pocítiť hneď po prvej lekcii. Musíme sa vyrovnať napr. so zistením, že kondícia poklesla, telo je po cvičení boľavé, musíme "obetovať" čas, okolie nás nepodporuje pod. V tomto okamihu je dôležité nevzdávať sa! Pokiaľ toto obdobie prekonáte, máte vyhrané a budete si môcť čoskoro užívať všetkých tých pozitívnych účinkov, ktoré cvičenie prináša.

________________________________________

Ak by ste sa radi pustili do nejakej pohybovej aktivity, ale nie ste si istí, či by ste to sami zvládli, prihláste sa do niektorého z  kurzov cvičenia. Vyberajte zo širokej ponuky, v ktorej nájdete tanečné aj zdravotné cvičenia, a dajte sa do pohybu spoločne s ostatnými !

Prečo sa vlastne hýbať?

Ľudské telo je stroj plne vyvinutý na pohyb.

Nepoužívaním pohybového ústrojenstva sa oslabujú jeho funkcie, ubúda aktívna svalová hmota, poškodzujú sa kĺby a kosti. Toto je začiatok začarovaného kruhu, keď pre nedostatok pohybu dochádza k obmedzeniu hybnosti a ku vzniku bolestivosti, pre ktoré ďalej odmietame cvičiť. Čím dlhšie sú svaly v nečinnosti, tým ťažšie a dlhšie sa vracajú k svojej funkčnosti.

Kto mal niekedy napr. ruku v sadre, si určite spomenie, že nezaťažovanie svalov viedlo k tomu, že ruka celkom zoslabla. Tak to môže dopadnúť so všetkými svaly v našom tele, ak ich nebudeme zaťažovať.

Pokiaľ ale neľahké začiatky prekonáte a budete sa venovať pohybovej aktivite pravidelne, telo vás príjemne odmení napr. tak, že:

• budete rýchlejšie chudnúť, pretože pohyb je energetický výdaj

• budete vyzerať atraktívnejšie, pretože si svoje telo pekne sformujete a spevníte

• váš mozog bude lepšie okysličovaný a vyživovaný, preto sa zlepší vaša pamäť, odolnosť voči stresu aj vaša nálada

• s narastajúcou kondíciou porastie aj vaše sebavedomie a budete silnejší aj v dodržiavaní nových jedálnych návykov

• posilníte si kardiovaskulárny systém a srdce vám bude dlhšie a lepšie slúžiť

• upravia sa vám biochemické hodnoty tukov a cukru v krvi

• pohyb je aj prevenciou osteoporózy (úbytok vápnika z kostí)

• budete sa cítiť fit, lepšie spať, viac sa smiať, mať väčší záujem o sex, lepšie zvládať stres, budete pomalšie starnúť a mnoho ďalšieho ...

Hýbať sa teda určite oplatí. Preto je pravidelná pohybová aktivita aj jednou z Výziev nášho projektu Výzva 52. Na jej stránkach nájdete celý rad tipov, ako zvýšiť vašu pohybovú aktivitu aj počas nabitého pracovného dňa.

Tak buďte v pohybe!

autor: STOB CZ, preklad Dr. Hanka Vrabcová

Slovenskí lektori Stob-u vyškolení v metodike KBT majú možnosť si ponuku kurzov zdravého chudnutia umiestniť na našu web stránku.

 

Prihlásenie

Táto internetové stránky používajú súbory cookies. Viac informácií o použitých súboroch cookies a ako je možné zabrániť ich používaniu nájdete na stránke o ochrane osobných údajov.

mojstob.skNielen Alici, ktorá je hrdinkou nášho STOBklubáckého projektu "7 príbehov o chudnutí",sa podarilo schudnúť zdravo a natrvalo vďaka skupinovému kurzu.

kurzy skupinového chudnutia

Pridajte sa aj vy k tisícom spokojných účastníkov, ktorí schudli v kurzoch zdravého chudnutia pod vedením vyškolených lektorov Stobe 

kurzy zdravého chudnutia v bratislave