Späť

Aby sa vám Vianoce neprejedli

Pridané: 12.12.2018 11:41:17 Počet zobrazení: 507

12 December 2018

Aby sa vám Vianoce neprejedli

Verím, že pre niekoho sú Vianoce skutočne sviatky pokoja a mieru. Ale existuje však početná skupina tých, ktorí to s týmto obdobím v roku majú úplne naopak. Vianoce sú pre nich stres, či už z veľkých príprav, pečenia, upratovania, pocitu, že všetko musí byť dokonalé, a v neposlednom rade z toho, že cez Vianoce priberú. A tento stres potom často tlmia práve dopečeným sladkosťami,  zvyškami čokoládových Mikulášov alebo jednoducho čímkoľvek, čo je práve po ruke. A dôsledkom je to, že sa naplní obavy a váha ukáže 1. januára o tri kilá viac. Kolobeh sa uzatvára a rovnako ako každý rok prichádzajú  na rad novoročné predsavzatia.

Ak patríte do prvej skupiny a Vianoce sú pre vás naozaj tým pokojným obdobím, ktoré si naplno užívate, prajeme vám, nech sa vám to podarí  rovnako aj tento rok. Ak sa spoznávate skôr v tej druhej skupine, práve pre vás je určený tento článok.

Pokiaľ chcete prežiť nielen tohtoročný december, ale celý nový rok zdravšie, inšpirujte sa niekoľkými radami, ktoré vám pomôžu si jedlo skutočne vychutnať. Tak, aby vám po jedle ostal dobrý pocit, a nie nepríjemne plný žalúdok a výčitky k tomu.

Sám sebe pánom

Väčšina z nás si myslí, že ak jeme jedlo navyše oproti plánu, je to vec našej slabej vôle. Nie je tomu tak. Zlozvyky sú naučené. Podľa teórií učenia je naše správanie dôsledkom spúšťačov. Často sa správame  neuvedomelo a automaticky, ideme na tzv. autopilota. Ten nám v mnohom život uľahčuje - napr. máme zautomatizované riadenie auta alebo čistenie zubov. Na druhej strane, ak na stres v práci nedokážem reagovať iným spôsobom ako tak, že sa po návrate domov prejem, ide tiež o automatické (ale už nie tak účelné) správanie.  A odkiaľ sa takéto správanie,  ktoré nás ovláda, zobralo ? Naučili sme sa ho. Dobrá správa teda je, že sa ho môžeme aj odnaučiť!

Základom je vždy identifikovať príčinu, tzv. spúšťač, ktorý k prejedaniu vedie. Pokiaľ ho správne identifikujeme, máme potom niekoľko možností. Buď sa spúšťačmi úplne vyhnúť (nevystavovať sa stresovým situáciám), obmedziť kontakt s jedlom (v obchode sa napríklad cielene vyhnem regálom s vianočnými sadami a inými lákadlami, cukrovinky budem mať schované v pivnici), alebo sa na neho postupne naučiť reagovať iným spôsobom ako jedlom nad plán.

Mindful eating

Všímavosť čiže mindfulness je jedným z pomerne nových smerov, ktorý sa uplatňuje pri chudnutí, udržaní váhy, ale aj všeobecne celkovým vnímaním nášho života.

 "Mindfulness je uvedomovanie si prítomného okamihu, venovanie pozornosti tejto chvíli, bez súdenia sama seba."

A čo to má spoločné s jedlom? V našej večne zaneprázdnenej, na pohodlie orientovanej spoločnosti sa z jedenia stalo automatické správanie. Výskumy ukazujú, že denne urobíme viac ako 200 rozhodnutí, ktoré sa týkajú jedla. Ale často si ich ani nevšimneme. Jeme potom nevšímavo alebo len zo zvyku. A v tej dobe, kedy sme obklopení nezdravým jedlom, to často môže viesť k prejedaniu a následnému priberaniu na váhe.

Spomeňte si, kedy naposledy ste si jedlo skutočne vychutnali. V pokoji a vedome. Možno už je to pekne dlho a to je veľká škoda. Skutočne dobré a kvalitné jedlo nám totiž môže priniesť oveľa viac, ako len plný žalúdok. Všímavé  jedenie umožňuje prežívať potešenie z jedla oveľa intenzívnejšie. Vďaka nemu dokážeme tiež lepšie odlíšiť, kedy máme naozaj hlad a kedy jeme len v dôsledku autopilota. A tiež lepšie spoznáme, kedy už sme nasýtení a je vhodné s jedlom prestať.

A ako vám môže mindfulness  pomôcť o Vianociach? Ak budete jesť sladkosti, neuzobávejte ho automaticky z veľkých mís, kedykoľvek prejdete okolo. Dajte si vždy ráno na tanierik len niekoľko najobľúbenejších kúskov, ktorý si za deň dovolíte a cukrovinky v pokoji a vedome počas dňa plánovane zjedzte. Vnímajte všetky jeho chute a užívajte si ho.

Ak sa chcete tento rok priblížiť k tomu, aby ste si Vianoce dokázali vychutnať skutočne v pokoji a mieri, nácvik mindfulness a vedomého jedenie sú určite tým správnym krokom.

Malé ale dosiahnuteľné kroky fungujú

Možno si hovoríte, že so všetkým tým stresom, ktorý sa na vás o sviatkoch valí, je nejaká väčšia zmena životného štýlu prakticky nemožná.

Súhlasím s tým, že predstava, že zo dňa na deň môžem kompletne zmeniť svoje životné návyky, je otázna. Veľké a rýchle zmeny spravidla nemajú príliš dlhú životnosť. Čo ale zmeny malé a pomalé? Také, ktorých si sotva všimnete, ale napriek tomu sú to zmeny k lepšiemu. Práve tie bývajú najtrvalejšie.

Odpovedzte si na otázku: "Aký najmenší krok správnym smerom môžem teraz urobiť?" V súvislosti s obdobím Vianoc môže takým malým krokom byť pokojne aj to, že okrem tradičného pečiva, vyskúšate aj niektoré netradičné a zdravšie varianty. Alebo namiesto tradičných desiatich druhov upečiete len päť najobľúbenejších. Alebo si na firemnom vianočnom večierku dáte miesto sladkého vína, víno suché, alebo napríklad strik. Ak by sa vám predsa len vo vianočnom čase nechcelo púšťať do zmien v jedálničku, môže byť tým prvým krokom to, že sa začnete viac venovať pohybu. Voľný čas cez sviatky využite na to, že treba s rodinou či priateľmi vyrazíte na prechádzku, korčule alebo napríklad bežky.

Skúste teda opustiť myšlienku, že od nového roka budete úplne iní a začnite malým krokom už dnes.

Nič nie je len čierne alebo biele

Toto heslo platí dvojnásobne v prípade, že sa snažíte schudnúť alebo len skvalitniť svoj jedálniček a životný štýl. Vypustite zo svojho slovníka slová ako "nikdy" a "navždy". Často postačí slôvko  "väčšinou". Nikto totiž nie je dokonalý a chyba neznamená neúspech. Naopak chybování je neoddeliteľnou súčasťou úspechu.

Obézni často prežijú život kvôli negatívnemu mysleniu a emóciám v mene chudnutie. Keď sa želajú človek, ktorý nemá problémy s váhou, je mu druhý deň ťažko a jej spontánne menej. A čo urobí ten s kilami navyše, ktorý s chudnutím bojuje celý život? Druhý deň jej viac, tretí deň ešte viac a tak ďalej až do doby, než začne zase chudnúť. A prečo? Pretože mu po prejedení (a nemusí to byť ani prejedení, ale napríklad len neplánovaný kúsok cukroví) naskočí myšlienka: "Som k ničomu, porušil som predsavzatie, že nebudem jesť sladkosti, nemá už cenu chudnúť. Začnem radšej od nového roka. "

Ako už bolo povedané, najcennejšie sú také zmeny, ktoré sú možno menšie ale trvalé. Práve na tie sa (nielen) o týchto sviatkoch sústreďte a nenechajte si radosť z čiastkových úspechov pokaziť malými neúspechmi.

Kde získať ďalšie informácie?

Ak ste rozhodnutí, že je na čase niečo zmeniť, chcete skvalitniť svoj jedálniček, zlepšiť svoje pohybové návyky a žiť celkovo spokojnejší život, vyskúšajte knižnú  novinku Ja schudnem, zdravo a natrvalo, ktorá funguje ako 12- týždenný sprievodca na ceste za zdravším životným štýlom . Nájdete v nej témy ako je emočná jedenie a ako sa mu vyvarovať, vyššie zmienený prístup mindfulness, rámcové jedálničky, ktoré vám pomôžu zostaviť si vyvážené raňajky, obed aj večeru a mnoho ďalších informácií a cenných rád.

Celoročný projekt Preži rok zdravo na www.stobklub.cz sa blíži ku koncu, ale aj v decembri sa môžete ešte zapojiť. Budeme sa venovať práve téme prejedania, a to nielen v súvislosti s Vianocami.

Autor: Hanka Vrabcová

Článok bol uverejnený v časopise Harmónia č.6/12

Aby sa vám Vianoce neprejedli

Slovenskí lektori Stob-u vyškolení v metodike KBT majú možnosť si ponuku kurzov zdravého chudnutia umiestniť na našu web stránku.

 

Prihlásenie

Táto internetové stránky používajú súbory cookies. Viac informácií o použitých súboroch cookies a ako je možné zabrániť ich používaniu nájdete na stránke o ochrane osobných údajov.

mojstob.skNielen Alici, ktorá je hrdinkou nášho STOBklubáckého projektu "7 príbehov o chudnutí",sa podarilo schudnúť zdravo a natrvalo vďaka skupinovému kurzu.

kurzy skupinového chudnutia

Pridajte sa aj vy k tisícom spokojných účastníkov, ktorí schudli v kurzoch zdravého chudnutia pod vedením vyškolených lektorov Stobe 

kurzy zdravého chudnutia v bratislave